ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 30.10.2019, 15:55

اسماعیل بخشی با تودیع قرار وثیقه آزاد شد


اسماعیل بخشی، فعال کارگری و از متهمین پرونده اعتراضات هفت تپه ساعتی پیش با تودیع قرار وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد. وی در تاریخ ۳۰ دی ماه ۹۷ بازداشت و شهریورماه سال جاری توسط دادگاه انقلاب تهران به ۱۴ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، امروز چهارشنبه ۸ آبان ماه ۹۸، اسماعیل بخشی، فعال کارگری و از متهمین پرونده اعتراضات هفت تپه با تودیع قرار وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد.

فرزانه زیلابی وکیل مدافع اسماعیل بخشی، مبلغ وثیقه تعیین شده برای وی را ۷۵۰ میلیون تومان عنوان کرده است.

خانم زیلابی امروز به خبرگزاری ایلنا گفته بود “با توجه به نیابت داده شده به دادسرای دزفول و به دلیل تعللی که دادسرای دزفول در ارسال نامه مربوط به تودیع وثیقه به شعبه سی و شش دادگاه تجدیدنظر استان تهران داشتند، آزادی بخشی با تاخیر مواجه شد اما امروز نامه به زندان واصل شد و شرایط آزادی ایشان در بعدازظهر امروز فراهم است و دیگر نباید مانعی برای آزادی ایشان وجود داشته باشد”.

روز شنبه ۴ آبان ماه ۹۸، سپیده قلیان، امیر امیرقلی، ساناز اله یاری و امیرحسین محمدی فرد، چهار تن از متهمین پرونده اعتراضات هفت تپه با تودیع قرار وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی از زندان های قرچک ورامین و اوین آزاد شده بودند.

آزادی سپیده قلیان با تودیع قرار وثیقه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی از زندان قرچک ورامین، امیرحسین محمدی فرد و همسرش ساناز اله یاری هرکدام با تودیع قرار وثیقه ۸۵۰ میلیون تومانی و امیر امیرقلی با تودیع قرار وثیقه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی از زندان اوین صورت گرفته بود.
با احتساب آزادی این شهروندان تا لحظه تنظیم این گزارش یک متهم دیگر این پرونده به نام عسل محمدی کماکان در بازداشت بوده و با وجود وعده مسئولین از آزادی وی جلوگیری شده است.

لازم به یادآوری است اسماعیل بخشی، فعال کارگری و سپیده قلیان فعال مدنی در تاریخ ۳۰ دی ماه ۹۷، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از مدتی به زندانهای شیبان و سپیدار اهواز منقل شده بودند. بازداشت اسماعیل بخشی و سپیده قلیان در حالی صورت گرفته بود که تلویزیون ایران شب ۲۹ دی ماه در فیلمی با عنوان “طراحی سوخته” اعترافاتی از اسماعیل بخشی، سپیده قلیان و علی نجاتی، عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه که در جریان بازداشت و بازجویی پیشین آنها ضبط شده بود را نمایش داد که در آن گفته بودند با “گروه‌های مارکسیستی و برانداز در خارج از ایران” ارتباط دارند.

روز شنبه ۱۶ شهریورماه شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران، حکم متهمین پرونده اعتراضات هفت تپه را صادر کرده بود. بر اساس این حکم اسماعیل بخشی به ۱۴ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق، محمد خنیفر به ۶ سال حبس تعزیری، سپیده قلیان، امیر امیرقلی، امیرحسین محمدی فرد، ساناز الهیاری و عسل محمدی هرکدام به ۱۸ سال حبس تعزیری محکوم شدند. پرونده علی نجاتی دیگر متهم این پرونده کماکان مفتوح است.

گفتنی است در تاریخ ۳۰ مهرماه سال جاری سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به اینکه «تا کمتر از یک ماه دیگر رای دادگاه تجدید نظر متهمین پرونده هفت تپه صادر می شود» گفت: “قرار تامین ۴ نفر از این افراد تخفیف پیدا کرد و به زودی با سپردن قرار وثیقه آزاد می شوند”.