ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 24.10.2019, 13:04

سناتورهای آمریکایی خواستار صدور فوری روادید برای فرمانده کُرد شدند


رادیو فردا

گروهی از سناتورها از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دمکرات از وزارت خارجه خود خواسته‌اند برای مظلوم کوبانی، فرمانده نیروهای دمکراتیک سوریه، فورا روادید صادر کند تا او برای توضیح در مورد رخدادهای سوریه به واشینگتن برود.

در نامه اول آبان ماه سناتورهای جمهوری‌خواه لیندسی گراهام و مارشا بلکبرن، و سناتورهای دمکرات کریس ون‌هولن، جین شاهین و ریچار بلومنتال، از مایک پومپئو، وزیر خارجه خواسته شده تا روادید آقای کوبانی را هرچه سریع‌تر صادر کند.

سناتورهای دو حزب در مورد وضعیت شمال سوریه «عمیقا ابراز نگرانی» کرده‌اند.

به گفته قانون‌گذاران آمریکایی سفر مظلوم کوبانی به ایالات متحده و توضیحات او، هم به‌سود کنگره و هم به‌سود دولت است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در مهر ماه دستور داد نیروهای آمریکایی از سوریه خارج شوند. در پی این دستور که بازتاب‌های فراوانی داشت، ترکیه دست به یک عملیات نظامی گسترده در شمال سوریه زد که گفته می‌شود تنها هدف آن درهم‌کوبیدن کردها در این منطقه بود.

آقای ترامپ شدیدا از واکنش‌ها و انتقادها از دستور خود انتقاد کرده، ضمن آن‌که ترکیه را تهدید به افزایش تحریم‌ها کرده بود و همچنین گفته بود نیروهای کرد «فرشته نیستند» و قرار نیست ایالات متحده تمام مدت‌ از آن‌ها حمایت کند.

همزمان وزارت دفاع روسیه اعلام کرده‌است که کاروانی از پلیس نظامی آن کشور، برای گشت‌زنی در مناطق موسوم به «نوار امنیتی»، یعنی مناطق حائل مرزی بین ترکیه و سوریه، وارد کوبانی شده‌است.

اخیرا رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین، روسای جمهوری ترکیه و روسیه، در دیداری در سوچی، موافقت کردند که شبه‌نظامیان کرد سوری را از ۳۰ کیلومتری مرزهای ترکیه دور کرده و در طول نوار موسوم به «نوار امنیتی» یا منطقه حائل مرزی، گشت‌زنی مشترک داشته باشند.

بنا بر این توافقات قرار شد نیروهای پلیس نظامی روسیه و مرزبانان سوریه وارد منطقه مرزی شوند.

خبرگزاری اسوشیتدپرس می‌گوید حکومت بشار اسد «یک بار دیگر موفق شده از مانور قدرت‌های جهانی در جنگ چند جانبه کشورش، بدون شلیک تیری، جایزه نصیب خود کند؛ نیروهایش به شهرها و روستاهایی باز می‌گردند که سال‌ها بود گذرشان به آن‌ها نیفتاده بود».

جمهوری اسلامی، مهم‌ترین حامیان بشار اسد، از توافق روسیه و ترکیه استقبال کرده‌است. کاخ کرملین نیز می‌گوید بشار اسد حمایت خود را از این توافق اعلام کرده‌است.

مظلوم کوبانی، فرمانده نیروهای دمکراتیک سوریه، پیشتر گفته بود خروج کردها از مناطق آتش‌بس مربوط به شهرهای تل‌ابیض و راس‌العین می‌شود و نه فرای آن. نیروهای کرد اعلام کرده‌اند از این مناطق خارج شده‌اند.

آقای کوبانی دو روز پیش در مصاحبه‌ای با بخش انگلیسی‌زبان صدای آمریکا، از خروج نیروهای آمریکایی انتقاد کرده بود. او گفته بود اعتماد گروهی که فرماندهی می‌کند به واشینگتن در «نازل‌ترین» سطح قرار گرفته، هرچند تاکید کرده بود اتحاد با ایالات متحده در نبردها علیه «حکومت اسلامی» ادامه خواهد یافت.