ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 24.10.2019, 8:56

مجازات غیر انسانی؛ دست متهم به سرقت، در زندان ساری قطع شد


روابط عمومی دادگستری استان مازندران از اجرای حکم قطع دست یک زندانی به اتهام “سرقت” خبر داد. حکم قطع دست از جمله مواردی است که نافی اصل کرامت انسانی است. کنوانسیون بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی صراحتا استفاده از مجازات‌های تحقیر آمیز، نافی کرامت انسانی و موهن مانند شلاق و قطع دست را ممنوع کرده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، حکم قطع دست یک متهم به “سرقت” در زندان ساری به اجرا در آمد.

بر اساس اطلاعیه روابط عمومی دادگستری استان مازندران، حکم حد سرقت (قطع دست) یک متهم به “سرقت” که اقرار به ۲۸ فقره سرقت در شهرستان محمود آباد، نور و حومه کرده بود در زندان ساری با حضور مقامات قضایی به اجرا در آمد.

بر اساس این اطلاعیه متهم پیشتر به سه فقره “سرقت حدی” محکوم شده است با این حال در ارتباط با جزئیات و نحوه اجرای این حکم تحقیرآمیز و غیر انسانی توضیحی ارائه نشده است.

طبق ماده ۲۷۸ قانون مجازات اسلامی، مجازات حد سرقت به شرح زیر است:

۱-مجازات سرقت حدی برای مرتبه اول: در صورتی که سارق برای بار اول مرتکب جرم سرقت حدی شود مجازات او قطع چهار انگشت دست راست سارق از انتهای آن است، به صورتی که انگشت شصت و کف دست باقی بماند،چنانچه سارق دست راست نداشته باشد، بر حسب مورد قاضی برای او یکی از مجازات های تعزیری را در نظر خواهد گرفت.

۲-مجازات سرقت حدی برای مرتبه دوم: در صورتی که سارق برای بار دوم مرتکب جرم سرقت حدی شود و مرتبه قبل هم مجازات شده باشد و مجدد دست به ارتکاب جرم بزند،مجازات او قطع پای چپ سارق از پایین برآمدگی، به گونه ای که نصف قدم و مقداری از محل مسح باقی بماند،چنانچه سارق دست چپ نداشته باشد، بر حسب مورد قاضی برای او یکی از مجازات های تعزیری را در نظر خواهد گرفت.

۳-مجازات سرقت حدی برای مرتبه سوم: در صورتی که دست راست سارق برای بار اول و پای چپ سارق برای بار دوم ارتکاب جرم سرقت حدی قطع شود وی به مجازات سرقت حدی برای بار سوم محکوم خواهد شد، مجازات سرقت حدی برای بارسوم ، حبس ابد است،چنانچه شرایطی جهت عفو متهم وجود دارد و همینطور متهم در طول حبس توبه کند و رهبری نیز آزادی او را مصلحت بداند و با عفو او موافقت کند،سارق از حبس آزاد خواهد شد،همینطور رهبری قادر است مجازات او را به مجازات تعزیری دیگری تبدیل کند.

۴-مجازات سرقت حدی برای مرتبه چهارم:در صورتی که سارق برای بار چهارم نیز اقدام به سرقت حدی کند مجازات وی اعدام خواهد بود،حتی اگر در زندان هم سرقت حدی را انجام دهد به اعدام محکوم خواهد شد.

حکم قطع دست از جمله مواردی است که نافی اصل کرامت انسانی است. کنوانسیون بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی صراحتا استفاده از مجازات‌های تحقیر آمیز، نافی کرامت انسانی و موهن مانند شلاق و قطع دست را ممنوع کرده است.