ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 23.10.2019, 21:56

بنی گانتس مأمور تشکیل کابینه اسرائیل شد


ایرنا-”رووین ریولین” رئیس جمهوری اسرائیل، “بنی گانتس” رهبر ائتلاف آبی و سفید را رسما مامور تشکیل کابینه جدید اسرائیل کرد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، ریولین گفت: بدون حل و فصل اختلافات، کابینه‌ای تشکیل نخواهد شد، و تا زمانی که (شرکت در کابینه ائتلافی) تحریم شده باشد، هیچ دولتی روی کار نخواهد آمد.

نتانیاهو پس از حدود ۲۸ روز در نهایت موفق به تشکیل دولت جدید نشد و اختیار تعیین نخست وزیر جدید را به رئیس اسرائیل بازگردانده بود.

نخست‌وزیر کنونی اسرائیل روز دوشنبه در پیامی ویدیویی در صفحه فیس‌بوک خود خطاب به ریولین رئیس اعتراف کرده بود، وی قادر به تشکیل کابینه نیست.

ریولین سوم مهر رسماً نتانیاهو را مأمور تشکیل کابینه جدید اسرائیل کرده بود و او ۲۸ روز فرصت داشت تا کابینه فراگیر خود را تشکیل دهد که امروز مهلت آن به سر رسید و برای دومین بار در سال جاری میلادی در این امر ناکام ماند.

نتانیاهو در این ۲۸ روز تنها توانست رضایت ۵۵ کرسی از ۱۲۰ کرسی کنست را بدست آورد و ائتلاف آبی و سفید نیز موافقت ۵۴ فرد راه یافته به کنست را به دست آورده‌اند.

این دومین باری است که نتانیاهو برای تشکیل دولت ائتلافی، شکست می‌خورد. وی در انتخابات ۲۰ فروردین ماه و پس از مهلت چهل و دو روزه، نتوانست ۶۵ کرسی را با خود همراه کند و در این کار ناکام ماند.

در بیست و دومین انتخابات کنست که ۱۷ سپتامبر (۲۶ شهریور) برگزار شد، ائتلاف “آبی و سفید” به رهبری گانتس، ۳۳ کرسی را کسب کرد و حزب لیکود به رهبری نتانیاهو نتوانست بیشتر از ۳۲ کرسی به دست آورد؛ همین امر موجب شد، هیچ حزبی نتواند اکثریت قاطع کنست از آن خود کرده و تشکیل کابینه دهد.

حزب “آبی و سفید” پیش از این اعلام کردند، ائتلاف با حزب لیکود برای تشکیل کابینه ائتلافی، مشروط به کناره گیری نتانیاهو از رهبری این حزب است.

حزب بنی گانتس در صورت ائتلاف با احزاب چپ و عرب نیز نمی‌تواند تعداد کرسی‌های اکثریت را به دست آورد و حداکثر حمایت ۵۷ کرسی را خواهد داشت.

ائتلاف آبی و سفید برای تشکیل کابینه با احزاب راست افراطی و ارتدوکس ها نیز هرگز شکل نخواهد گرفت زیرا حزب میانه رو “آبی و سفید” از نظر چشم‌اندازهای سیاسی فاصله بسیاری با ارتدوکس ها و راست گرایان مثل حزب شاس دارند.

تشکیل کابینه اسرائیل نیازمند آن است که حزب پیروز ۶۱ کرسی یعنی نصف به اضافه یک را به دست آورد تا بتواند کابینه تشکیل دهد، اما با توجه به این که هیچ‌یک از احزاب موفق نشدند اکثریت کرسی‌ها را از آن خود کنند، ابتدا نتانیاهو مأمور تشکیل کابینه شد و و در صورت ناکامی گانتس برای همراه کردن دیگر احزاب جهت تشکیل کابینه، انتخابات زودهنگام دیگری برای سومین بار برگزار می‌شود.

با مأموریت یافتن گانتس برای تشکیل کابینه، نگرانی‌های نتانیاهو به خاطر پرونده‌های فساد مالی تشدید می شود.

نتانیاهو در چهار پرونده فساد شامل عناوین “۱۰۰۰”، “۲۰۰۰”، “۳۰۰۰”، “۴۰۰۰” متهم به دریافت رشوه، سوء استفاده از قدرت و خیانت است.

نخست وزیر اسرائیل در پرونده نخست، متهم است که حدود ۳۰۰ هزار دلار رشوه به عنوان هدیه از سرمایه داران یهودی دریافت کرده است. در پرونده دوم نیز متهم به زد و بند با «ارنون موزس» صاحب امتیاز روزنامه معروف “یدیعوت آحارونوت” است تا پوشش مثبتی از او و فعالیت‌هایش در این روزنامه منعکس شود و روزنامه خصوصی “اسرائیل هیوم” (اسرائیل امروز) یعنی رقیب یدیعوت آحارونوت توسط دولت زیر فشار قرار گیرد.

پر سر و صداترین پرونده نتانیاهو، پرونده ۳۰۰۰ مربوط به خرید سه زیردریایی از آلمان است و در سال ۱۳۹۵ جنجال زیادی به راه انداخت و برخی نمایندگان کنست (پارلمان) و سیاستمداران اسرائیلی، به شدت از نتانیاهو انتقاد کردند.

پرونده موسوم به ۴۰۰۰ نیز مربوط به زد و بند نخست وزیر اسرائیل با مالک شرکت “بزک” که خود صاحب امتیاز پایگاه خبری “واللا” است که بر اساس گزارش دادستانی رژیم اسرائیل، وی در این پرونده متهم به فساد گسترده است.

نتانیاهو در این پرونده متهم است که میلیون ها دلار تسهیلات مالی در اختیار «شاؤول الویچ» مالک این شرکت قرار داده است تا پایگاه خبری واللا، رسانه زیر نظر این شرکت از نخست وزیر و خانواده‌اش حمایت رسانه‌ای کند.