ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 22.10.2019, 20:21

تصویب قانون کپی‌رایت باید درخواست جدی جامعه باشد


مدیرعامل خانه موسیقی کشور:‌ تصویب قانون کپی‌رایت باید درخواست جدی جامعه باشد

مدیرعامل خانه موسیقی با اشاره به اینکه قانون کپی‌رایت (حق تکثیر) می‌تواند جلوی پایمال شدن حقوق تولیدکنندگان و صاحبان آثار هنری را بگیرد، تاکید کرد: تصویب این قانون باید درخواست جدی مردم و جامعه باشد تا از این طریق بتوان به اقتصاد فرهنگ و هنر کمک کرد.
حمید‌رضا نوربخش درگفت‌وگو با ایرنا با اشاره به گذشته قانون کپی‌رایت (قانون حمایت از حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان) در ایران که مصوب سال ۱۳۴۸ است و فقط در دهه ۸۰ تبصره‌هایی به آن اضافه شده، گفت: الان هم می‌تواند این قانون اعمال شود و بخشی از مشکلات را حل کند ولی متاسفانه اراده‌ای برای اعمالش وجود ندارد. وی از تدوین قانونی جامع و کامل در همین راستا خبر داد و گفت: این قانون اکنون در کمیسیون قضایی و فرهنگی مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری است. برای تدوین این قانون کارگروه‌هایی در صنوف مختلف فرهنگی و هنری شکل گرفت و اتفاقات خوبی هم رقم خورد.
به گفته نوربخش با تصویب و اجرایی شدن این قانون بسیاری از مشکلات فعلی تهیه‌کنندگان و تولیدکنندگان آثار فرهنگی و هنری با توجه به فضای فناورانه که وجود دارد حل و تا حد زیادی جلوی سوء‌استفاده‌کنندگان غیرقانونی از آثار فرهنگی و هنری گرفته خواهد شد. مدیرعامل خانه موسیقی کشور تصریح کرد: امروز تصویب این قانون باید درخواست جدی آحاد مردم و جامعه باشد، نه اینکه عده‌ای در این میان بگویند با تصویب قانون کپی‌رایت باید به کنوانسیون بِرن پیوست بنابراین این یک قانون استعماری و استکباری است. باید این‌گونه سخنان را کنار بگذاریم؛ زیرا تعارف‌ نداریم. امروز در کشورمان به‌راحتی حقوق تهیه‌کنندگان و تولید‌کنندگان آثار فرهنگی و هنری درحال پایمال شدن است لذا باید فکری کرد و دست روی دست نگذاشت. به گفته وی باید به این فکر کنیم که این قانون می‌تواند بسیاری از مشکلات جامعه فرهنگی و هنری ما را حل و فصل کنند. ما وظیفه داریم به جامعه و مردم آگاهی دهیم. جامعه ما هنجارمند و مردم آن اخلاق‌مدار هستند.
به گفته مدیرعامل خانه موسیقی مردم ما بی‌اخلاق نیستند، جامعه ما دینی است و مردمی با‌بصیرت و فهیم در آن زندگی می‌کنند که با کمی آگاهی‌بخشی می‌توان به راحتی در میان آنها روشنگری کرد.
وظیفه داریم به مردم آگاهی بدهیم تا از هر اثر هنری استفاده می‌کنند، قبل از استفاده حقوق آن اثر را پرداخت تا از این طریق به اقتصاد عرصه فرهنگ و هنر کمک کرد‌ تا چرخ زندگی هنرمندان بهتر بچرخد.
وی تصریح کرد: وقتی به مردم اعلام شود کپی‌برداری و استفاده از اثری فرهنگی و هنری بدون اجازه صاحب اثر سرقت محسوب می‌شود، بدون شک مردم فهیم ساکن در جامعه هنجارمند به خوبی از نظر شرعی و قانونی قُبح دزدی را درک کرده و هرگز بدون رضایت صاحب اثر از آنها استفاده نخواهند کرد و این مهم رفته‌رفته به یک فرهنگ عمومی تبدیل خواهد شد. به طور یقین، رعایت قانون کپی‌رایت به ارتقای خلاقیت هنرمندان، جلوگیری از دزدی فرهنگی و هنری آثار بدون اجازه صاحب اثر همچنین رشد اقتصادی هنرمندان کمک می‌کند و این، موضوعی است که همواره مورد تاکید و توجه تولید‌کنندگان آثار هنری و فرهنگی بوده است.
به گفته وی رعایت قانون کپی‌رایت در واقع حفاظت از تفکر و اندیشه خالق آن اثر هنری است که به شکوفایی هنر در ذهن هنرمند می‌انجامد. با تصویب این قانون تحولی شگرف در حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر ایجاد می‌شود.