ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 17.10.2019, 13:39

کاهش ۵۰ هزار میلیاردی هزینه‌ دولت


با توجه به  ظرفیت های استان‌ها با اختصاص بودجه استانی زمینه‌های توانمندسازی استان‌ها فراهم می‌شود.

پنجشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۸
جهان صنعت نیوز
محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در خصوص برنامه‌های مد نظر در بودجه سال ۹۹ با اشاره به کاهش ۵۰ هزار میلیاردی هزینه‌ دولت، به جهان صنعت نیوز اظهار داشت: با توجه به اینکه اقتصاد کشور، اقتصادی متکی بر نفت و مشتقات آن است، در بودجه سال ۹۹ درنظر گرفته شده که بودجه بدون در نظر گرفتن نفت لحاظ شود، زیرا در حال حاضر حدود ۴۰ درصد از بودجه کشور به درآمدهای مربوط به نفت و مشتقات آن وابسته است.
نماینده مردم تفرش، آشتیان و فریمان گفت: کمک به افزایش صادرات غیرنفتی جهت  جدا شدن از اقتصاد تک محصولی، یاری رساندن به بخش تولید و رونق صنایع، ساماندهی پرداخت یارانه‌ها بر حسب میزان درآمد شهروندان و تزریق آن به بخش اشتغال و کمک به رونق اقتصادی از مواردی است که در بودجه سال ۹۹ لحاظ خواهد شد.
این نماینده مجلس با اشاره به استانی شدن بودجه در کشور اظهار داشت: با توجه به مشکلاتی که در استان‌ها وجود داشت و با توجه به پتانسیل‌های مناطق مختلف، سازمان برنامه و بودجه تصمیم گرفت تا اعتبارات متمرکزی را که در اختیار وزارتخانه‌ها بود به صورت استانی واگذار کند تا درهر استان متناسب با شرایط و پتانسیل‌های موجود و نیازها این بودجه‌ها توسط استاندار هزینه شود.
وی ادامه داد: به طور حتم با این نگرش ظرفیت‌های موجود درهر استان به شکل مناسب‌تری ارزیابی شده و با اختصاص بودجه توسط استانداران کمک مناسبی به درآمدزایی استانی می‌شود.
حسینی تصریح کرد: علاوه بر توانمندسازی استانی با این اقدام می‌توان همانند کشورهای پیشرفته با اعمال مالیات بر خانه‌هایی که شکل سرمایه‌ای دارند باعث شد که مسکن شکلی مصرفی به خود بگیرد و با استقرار متقاضیان واقعی مشکل مسکن در استان‌ها و در نهایت کشور نیز مرتفع  شود.

لایحه بودجه شرکت های دولتی
وی در رابطه با ارائه بودجه شرکت‌های دولتی تا ۱۵ آبان ماه به مجلس اظهار داشت: برمبنای تصمیم گیری‌های انجام شده و برپایه اصلاح آئین نامه داخلی مجلس در نظر گرفته شد که دولت لایحه بودجه شرکت‌های دولتی را به مجلس ارائه دهد تا به صورت دقیق‌تر و کارشناسانه‌تری بررسی شود.
این عضو کمیسون برنامه و بودجه مجلس ابراز داشت: با این اقدام مجلس و دیوان محاسبات به مدت یک‌ماه بودجه  شرکت‌های دولتی را بررسی می‌کنند و سازمان برنامه و بودجه نیز در ستاد تهیه و تدوین بودجه ۹۹ موارد را با دید کارشناسانه‌تری بررسی می‌کند.
حسینی افزود: کاهش ۵۰ هزار میلیاردی هزینه‌ها از وظایف کمیته بازنگری و بازبینی هزینه‌ها در بودجه سال ۹۹ خواهد بود که این مساله از موارد اساسی در بودجه سال آینده است.
وی گفت: در حال حاضر دولت در حال تهیه لایحه بودجه شرکت‌های دولتی است و موکلف شده این لایحه را تا ۱۵ آبان ماه در اختیار ما قرار دهد.