ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 12.10.2019, 10:52

پوریا عالمی، روزنامه‌نگار و طنزپرداز به زندان می‌رود


پوریا عالمی، روزنامه‌نگار و طنزپرداز روزنامه شرق با انتشار یادداشتی اعلام کرد که از روزنامه شرق خداحافظی می‌کند و  برای گذراندن محکومیت یک ساله خود به زندان می‌رود.

این حکم حبس یک ساله مربوط به پرونده‌ای است که در سال ۱۳۹۱ توسط وزارت اطلاعات محمود احمدی نژاد تشکیل شد.

در زمستان سال ۱۳۹۱ وزارت اطلاعات، نزدیک به هفده روزنامه نگار از جمله پوریا عالمی را  طی یک شب بازداشت کرد. این پرونده‌ها بعد از گذشت چند سال مورد بررسی قرار گرفت و از جمله پوریا عالمی محکوم به حبس یک سال شد.

عالمی متولد سال ۱۳۶۱ و در حال حاضر ۳۷ ساله است. او که طنزنویسی را از مجله گل آقا آغاز کرده بود و درباره این دوره کاری خود گفته است: «همیشه فکر می‌کنم که ‫کیومرث صابری فرصت حضور به من داد ‫و عمران صلاحی جسارت حضور.»

عالمی از نیمه دهه هشتاد نویسنده ستون‌های ثابت طنز در روزنامه‌های مختلف بوده است. ستون‌های «فال قهوه» و «مادر رجب» در روزنامه اعتماد ملی، ستون «کاناپه» در روزنامه اعتماد، ستون «نشر اکاذیب» در روزنامه قانون، ستون «از هر نظر بی‌ضرر»، «آمبولانس‌چی» و «آچارکشی» در روزنامه شرق، ستون «بی‌ضرر» در روزنامه نوروز، صفحه «شهربازی» در روزنامه همشهری از جمله ستون‌های ثابت طنز و بخشی از فعالیت عالمی است.

او هشتم بهمن ۱۳۹۱ زمانی که طنزنویس روزنامه شرق بود از سوی ماموران وزارت اطلاعات در تحریریه این روزنامه بازداشت شد. در این موج بازداشت‌ها، ماموران وزارت اطلاعات در دفا‌تر روزنامه‌های شرق، اعتماد، بهار، آرمان و نشریه آسمان  شمار دیگری از روزنامه نگاران را نیز بازداشت کردند. ساسان آقایی، نسرین تخیری، اکبر منتجبی، صبا آذرپیک، جواد دلیری، پژمان موسوی، سلیمان محمدی، احسان مازندرانی، مطهره شفیعی، پوریا عالمی، نزهت امیرآبادیان  و میلاد فدایی‌اصل از جمله بازداشت‌شدگان بودند.

همان زمان غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، دادستان وقت کل کشور، درباره بازداشت این روزنامه‌نگاران گفت: «ما اطلاعات و منابع موثقی داریم که برخی افراد از یک طرف در نشریات خودمان کار می‌کنند و از طرف دیگر با بیرون در ارتباط هستند، حال اگر با این فرد برخورد کنیم در بوق می‌کنند که فلان روزنامه‌نگار را دستگیر کردند.»

شماری از این روزنامه‌نگاران مدتی بعد آزاد شدند، از جمله عالمی که یک ماه بعد، شامگاه چهارشنبه ۹ اسفند۱۳۹۱، با  قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

عالمی در یادداشت روز جمعه خود با اشاره به اینکه از زمان بازداشت و آزادی تاکنون با وثیقه و زیر حکم زندان و در ممنوع الخروجی زندگی کرده است، نوشت:«بیست سال نوشتن به شرط خنده، هجده کتاب به شرط مجوز، هفت سال قدم زدن در شهر به شرط وثیقه، فرصت پنج سال زیستن بی‌حبس به شرط تعلیق، دو سال داخل دایره بودن به شرط ممنوعیت از خروج، حالا تحمل یک سال حبس بی‌شرط و بی‌شروط.»