ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 12.10.2019, 8:52

ترامپ و زبان الکن‌اش! / احمد زیدآبادی


اقتضای رقابت‌های سیاست‌بازانه، اصطلاحاً بُل گرفتن از گاف‌های کلامی طرف مقابل است اما اقتضای تحلیل‌گری، کشف مقصود واقعی سخنِ بی‌ربط طرف، در حد ممکن و مقدور! حالا این طرف هر که می‌خواهد باشد؛ احمدی‌نژاد یا هاشمی رفسنجانی، نتانیاهو یا محمود عباس، کلینتون یا ترامپ! جهت‌گیری سیاسی افراد در این مورد هیچ توفیری در اصل مسئله ندارد!

طبعاً انسان هر چه بر زبان و کلامش مسلط‌‌تر باشد، منظور خود را بهتر می‌رساند، اما اگر از زبانی شلخته و الکن برخوردار باشد، مرتب زمینۀ بل گرفتن رقبا و مخالفان را فراهم می‌کند.

دونالد ترامپ از جمله رهبران جهانی است که ظاهراً تسلط کلامی بر مفاهیم ذهنی‌اش ندارد و منظور خود را بعضاً چنان بد می‌رساند که احتمالاً مایۀ شرمساری حامیانش هم می‌شود!

او اخیراً پس از حملۀ ترکیه به شمال سوریه توئیت کرده است که : “کُردها در جنگ جهانی دوم به ما کمک نکردند. برای مثال آنها در نورماندی به آمریکا کمک نکردند. آنها در سرزمین خودشان در کنار نیروهای آمریکایی جنگیدند.....”

قاعدتاً هر آدم عاقلی می‌خواهد بداند که منظور ترامپ از اینکه کردها در جنگ نورماندی به آمریکا کمک نکردند، چیست؟ اصلاً بین کردها و عملیات نورماندی چه ربطی وجود دارد؟ کردها در روزهای پایانی جنگ جهانی دوم اصلاً کجا بودند که بخواهند در اروپا در کنار آمریکا بجنگند؟ این درست مثل این است که جمهوری اسلامی در توجیه سکوت خود در برابر نقض حقوق انسانی ایغورهای مسلمان از سوی دولت چین، مثلاً بگوید که آنها در جنگ هشت ساله با عراق در کنار نیروهای ایرانی نجنگیدند!

به نظرم ترامپ با به میان کشیدن جنگ نورماندی و عدم حضور کردها در آن جنگ، نمی‌خواهد میزان آگاهی خود از تاریخ جهان را به نمایش بگذارد. مقصود او در حقیقت این است که کردها مثلاً به خلاف بریتانیایی‌ها از متحدان پر و پا قرص و طبیعی و قدیمی آمریکا محسوب نمی‌شوند که سابقه‌ای چون عملیات مشترک نورماندی را به یادگار گذاشته باشند!

بنابراین، از نگاه ترامپ، تعهد آمریکا به کردها در آن اندازه نیست که لازم باشد برای دفاع از آنها در برابر تهاجم ترکیه به هر اقدامی متوسل شود. او البته تصدیق می‌کند که کردها در سرزمین خود در کنار آمریکا علیه داعش جنگیده‌اند و در عین حال، از کمک آمریکا برخوردار شده‌اند؛ بنابراین او دوست‌شان دارد. یعنی تعهدی مشخص و محدود و در همین حدود!