ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 11.10.2019, 7:59

انفجار نفتکش ایرانی در دریای سرخ؛ ایران از احتمال حمله موشکی خبر داد


یورونیوز: برخی منابع از انفجار در یک نفتکش ایرانی خبر می دهند که صبح جمعه در آب های دریای سرخ و در منطقه ای واقع در شصت مایلی بندر جده عربستان سعودی روی داده است.

ایرنا، خبرگزاری رسمی ایران دقایقی پیش به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شرکت ملی نفتکش ایران اعلام کرد که انفجار احتمالا بر اثر اصابت موشک روی داده است. این درحالیست که برخی دیگر از رسانه های ایران پیش از این به نقل از کارشناسان فنی مستقر بر روی نفتکش احتمال اقدام «تروریستی» را منتفی ندانسته بودند.

در گزارش روابط عمومی و امور بین المللی شرکت ملی نفتکش ایران انفجارها ناشی از شلیک دو موشک عنوان شده که در ساعت‌های ۵ و ۵:۲۰ صبح به شناور نفتی ایران اصابت کرده است.

طبق گزارش های منتشر شده انفجارها آسیب جدی به دو مخزن اصلی نفتکش وارد کرده و سبب نشت نفت به دریای سرخ شده اند. هنوز اطلاعات دقیق تری در باره علت وقوع این انفجار منتشر نشده است.

شناوری که در دریای سرخ دچار حادثه شده به شرکت ملی نفتکش ایران تعلق داشته و نامش سابیتی SABITY عنوان شده است. بر اساس آخرین گزارش ها هیچیک از خدمه نفتکش در این حادثه آسیب ندیده و کلیه سرنشان در سلامت کامل به سر می برند.

این انفجار در ادامه ناآرامی های اخیر در خلیج فارس و دریای عمان روی می دهد که از یک سو ایران و از سوی دیگر آمریکا و عربستان را به شدت درگیر خود کرد. آخرین مورد از تنش ها در این منطقه به حمله پهپادی و موشکی به تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان باز می گردد که برغم برعهده گرفتن مسئولیت آن از سوی حوثی های یمن، ریاض و واشنگتن انگشت اتهام را به سوی ایران نشانه رفتند.

توقیف نفتکش بریتانیایی استنا ایمپرو از سوی ماموران سپاه که در واکنش به متوقف شدن نفتکش ایرانی آدریان دریا (گریس ۱ سابق) صورت گرفت به همراه سرنگونی پهپاد شناسایی آمریکا بر فراز آب های دریای عمان از دیگر موارد تنش های اخیر در این منطقه به شمار می رود.

حمله به دو نفتکش نروژی و ژاپنی در ماه ژوئن آخرین مورد از مجموعه حملات به نفتکش ها و کشتی های تجاری در آب های خلیج فارس و تنگه هرمز است که برخی کشورهای عربی و نیز آمریکا ایران را به دست داشتن در آنها متهم کرده بودند.