ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 06.10.2019, 20:00

یازده مورد خودسوزی زنان در شش ماه در دیشموک


روزنامه دولتی “ایران” گزارش داده در یکی از شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد در شش ماهه ابتدای سال ۹۸ بیش از ۱۱ مورد خودسوزی زنان اتفاق افتاده است. ازدواج در سنین کودکی و خشونت خانگی از جمله دلایل این خودسوزی‌ها هستند.

“دیشموک” شهری در استان کهگیلویه و بویراحمد و از توابع شهرستان دهدشت است. روزنامه ایران روز یکشنبه ۱۴ مهر (۶ اکتبر) نوشت، تحقیقات میدانی فعالان اجتماعی در دیشموک و روستاهای اطراف آن نشان می‌دهد در شش ماهه ابتدای سال ۹۸ بیش از ۱۱ مورد خودسوزی زنان اتفاق افتاده است.

خشونت خانگی، ازدواج در سنین کودکی و فقر و محرومیت، عمده‌ترین دلایل این خودکشی‌ها هستند.

در گزارش روزنامه ایران از زنی به نام “ثریا” نام برده می‌شود که با خودسوزی به زندگی خود پایان داده است. ثریا در ۱۱ سالگی با همسر ۱۲ ساله‌اش ازدواج کرده بود.

«کوچک بودند که باهم عروسی کردند. از اول باهم نمی‌ساختند. یک روز برادرهای ثریا راه همسرش را می‌گیرند و او را می‌زنند و وقتی شوهرش به خانه می‌آید به او می‌گوید یا همین الان با بچه‌ها از خانه من می‌روی یا بچه کوچکت را می‌کشم. او هم ترسید و رفت توی اتاق و نفت روی خودش ریخت.»

یک زن جوان دیگر به نام “کافی” پس از ضرب و شتم از سوی خانواده همسرش خود را آتش زده است. مادر این زن جوان گفته است: «آن روز پدر و برادرشوهرش موهایش را گرفتند و او را زدند و بعد کافی در خانه خودش که چند کیلومتر آن طرف‌تر بود خودش را سوزاند.»

مادر “کافی” می‌گوید: «اینجا همه زنان از بس کتک می‌خورند خودشان را می‌سوزانند. همه این روستاهای اطراف پر است.»

آنطور که از گزارش مفصل روزنامه ایران برمی‌آید، خودسوزی در شهر دیشموک به محل و روستایی خاص محدود نمی‌شود و روستاها و مناطق گسترده‌ای را دربرمی‌گیرد: «چند ماه پیش “زیبا” در “دلی” (نام روستا) خودش را آتش زد و به‌همراه نوزادی که قرار بود هفت روز دیگر به دنیا بیاد به دنیای دیگر رفت.»