ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 04.10.2019, 19:45

ترامپ: من طرح گفت‌وگو با رئیس جمهور ایران را رد کردم


دویچه وله فارسی

رئیس جمهور آمریکا گفت، نمایندگان دو کشور زمینه را برای ملاقات یا تماس تلفنی او با همتای ایرانی‌اش فراهم آورده‌اند اما او از دیدار با روحانی سر باز زده است. علت این تصمیم، خواست ایران مبنی بر برداشتن تحریم‌ها بوده است.

روز جمعه خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از دونالد ترامپ گزارش داد که مقامات رسمی دو کشور ایران و آمریکا تلاش زیادی برای ملاقات او و حسن روحانی انجام داده‌اند اما از آنجایی که روحانی پیش‌شرط ملاقات یا تماس تلفنی با همتای آمریکایی خود را برداشتن تحریم‌ها اعلام کرده بود، ترامپ از هر گونه تماسی با او خودداری کرده است.

ترامپ اظهار داشت: «من به آنها گفتم، شوخی می‌کنید؟»

آسوشیتدپرس نوشت، روحانی گفته بود که او حاضر به ملاقات با ترامپ نبوده و اظهارات روز جمعه رئیس جمهوری ایالات متحده واکنش به این اظهارات است.

حسن روحانی پس از بازگشت از نیویورک کاخ سفید را به عنوان مقصر اصلی شکست تلاش‌ها برای دیدار او و همتای آمریکایی‌اش در نیویورک معرفی کرده بود. او گفته بود: «رئیس جمهور آمریکا در پیغام خصوصی به اروپایی‌ها می‌گفت من آماده‌ام، اما بعد در مصاحبه اعلام می‌کرد که تحریم را تشدید می‌کنم.»

رئیس جمهور ایران تصریح کرده بود: «ما همکاری و همراهی کردیم و آن کسی که مانع نتیجه شد، کاخ سفید بود و ایران، پاریس، توکیو و بقیه کشورها مقصر نبودند.»

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران نیز تاکید کرده بود که دو طرف به “راه‌ حل نهایی” نزدیک بوده‌اند اما دولت آمریکا مانع انجام آن شده است.

”راه مذاکره باز است”

روحانی هم‌زمان گفته بود که راه مذاکره هنوز باز است و پیش شرط آن این است که «حقوق ملت ایران مورد احترام و کرامت ملت ایران مورد توجه قرار بگیرد».

در حال حاضر تمامی مذاکرات به بن‌بست رسیده‌اند و به نظر نمی‌رسد که طرفین از خواست‌های خود بگذرند. جمهوری اسلامی بر کاهش تعهدات برجامی خود تاکید می‌ورزد و آمریکا نیز بر سیاست “فشار حداکثری” بر ایران پافشاری می‌کند.

آلمان، بریتانیا و فرانسه نیز تهدید کرده‌اند که اگر جمهوری اسلامی گام‌های تازه‌ای برای کاهش تعهدات خود بردارد، آنها نیز روند خروج از توافق هسته‌ای را آغاز خواهند کرد.