ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 02.10.2019, 12:01

اتهام‌زنی سفیر ایران به برگزارکنندگان نشست شورای مدیریت گذار


دویچه وله فارسی

برگزاری نشست اعلام موجودیت “شورای مدیریت گذار” در لندن خشم جمهوری ایران را در پی داشت. یکی از اعضای این شورا، در گفتگو با دویچه وله فارسی از جابه‌جایی محل نشست در نتیجه فشارهای سفارت ایران می‌گوید.

برگزاری نشست “شورای مدیریت گذار” در روزهای اخیر در لندن نارضایتی جمهوری اسلامی ایران را به همراه داشت. حمید بعیدی‌نژاد، سفیر این کشور در لندن، در توییتر ” شورای مدیریت گذار” را متهم به “دروغگویی” کرد. اما مهران براتی، دبیر کارگروه سیاست خارجی این شورا، از “تهدید” دانشگاه از سوی سفارت ایران که به تغییر محل برگزاری نشست انجامید خبر داد.

ماجرا از آن‌جا شروع شد که شورای مدیریت گذار نشست اعلام موجودیت خود را در روزهای ششم و هفتم مهرماه (۲۸ و ۲۹ سپتامبر) در لندن برگزار کرد. شورای مدیریت گذار یک تشکل سیاسی جدید است که خود را چتری فراگیر برای همه ایرانیانی معرفی کرده است که با وجود تعلق به گرایش‌های سیاسی و فرهنگی متفاوت، خواهان گذار بدون قید و شرط از جمهوری اسلامی هستند و دل در گرو استقرار آزادی، دموکراسی و حقوق بشر دارند.

با گذشت یک روز از اتمام این نشست، سفیر ایران در لندن روز سه‌شنبه ۱۰ مهر ( ۱ اکتبر) در توییتر نوشت که سفارت ایران در لندن در نامه‌ای به دانشگاه امپریال کالج اقدام این دانشگاه برای دادن سالن به “شورای مدیریت گذار” را “تقبیح کرد”.

او “شورای مدیریت گذار” را “یک گروه خودخوانده از ورشکستگان سیاسی که هدف آن کسب حمایت خارجی برای تغییر نقشه سیاسی فرهنگی ایران از طریق تحریک و دامن زدن به تفاوت‌های فرهنگی وزبانی اقوام مختلف می‌باشد” خواند.

او در ادامه در توییتی دیگر با “وابسته” خواندن شورای مدیریت گذار تاکید کرد که این گروه “هیچ نسبتی بامردم ایران ندارد” و “نباید بتواند از نام یک دانشگاه برای پیشبرد اندیشه‌های باطل خود سوءاستفاده نماید.”

او در نهایت امروز، چهارشنبه، در توییتر مدعی شد که مسئولین دانشگاه امپریال کالج لندن در تماس با سفارت برگزاری این نشست را در دانشکاه “کاملا تکذیب نموده و تصریح کردند که دانشگاه امپریال کالج هیچ سالنی در دانشگاه در اختیار این گروه قرار نداده است.”

او سپس شورای مدیریت گذار را به “دروغگویی” متهم کرد که در پی “کسب توجه ساختگی” است. او گفت که این نشست در “سالن یک هتل خصوصی” برگزار شده است.

مهران براتی، دبیر کارگروه سیاست خارجی شورای مدیریت گذار، اما در گفتگو با دویچه وله فارسی از تهدید و فشار بر دانشگاه از سوی سفارت ایران در لندن خبر داد. او گفت: «یک روز قبل از برگزاری نشست، مطلع شدیم که سفارت دانشگاه را تهدید کرده است که گویا در صورت برگزاری نشست، دانشجویان بسیجی می‌ریزند آنجا. دانشگاه به ما گفت پذیرای درگیری‌های سیاسی نیست و می‌ترسیدند که جنجال شود. از همین رو سالن را پس گرفتند و نشست در هتل هالیدی این لندن برگزار شد.»

در نشست این شورا در لندن رضا پهلوی، شیرین عبادی، مهرانگیز کار، حشمت‌الله طبرزدی، اسماعیل نوری‌علا و منصور اسانلو از جمله کسانی بودند که در پیام‌‌های خود ضمن تبریک شروع به کار این شورا برای آن آرزوی موفقیت کردند.

در این نشست شهریار آهی، فریدون احمدی، ناهید بهمنی، مهران براتی، گلاله شرفکندی، محسن سازگارا، کاوه موسوی، فریدون خاوند و ضیا صدرالاشرافی به عنوان دبیران کارگروه‌های مختلف، دیدگاه‌ها و نظرات این شورا در حوزه‌های مختلف از جمله رفع تبعیض ملی، رفع تبعیض جنسیتی، مقاومت مدنی و محیط زیست را اعلام کردند.