ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 29.09.2019, 18:19

بدون حل مشکلات با دنیا مشکلات اقتصادی ایران رفع نمی‌شود


دویچه وله فارسی

نماینده شیراز در مجلس گفت، اگر جمهوری اسلامی مشکلات سیاسی خود با جهان را حل نکند، مشکلات اقتصادی ایران نیز حل نخواهد شد. مسعود رضایی همچنین آسیب‌های اجتماعی را “تهدیدی جدی علیه نظام و حاکمیت در درازمدت” دانست.

نماینده شیراز در مجلس گفت، اگر جمهوری اسلامی مشکلات سیاسی خود با جهان را حل نکند، مشکلات اقتصادی ایران نیز حل نخواهد شد

از نظر مسعود رضایی، نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی، چنانچه حکومت ایران نتواند مشکلات سیاسی خود با جهان را حل کند، مشکلات اقتصادی کشور رفع نخواهند شد.

این نماینده مجلس ایران در گفت‌وگوی خود با اعتمادآنلاین که متن آن روز شنبه ششم مهر (۲۹ سپتامبر) منتشر شد، همچنین در مورد آسیب‌های اجتماعی به عنوان تهدیدی برای “نظام و حاکمیت” هشدار داد.

مسعود رضایی با اشاره به بیکاری به عنوان یکی از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی در ایران گفت: «مشکل بیکاری و نبود شغل، جوانان را در معرض همه آسیب‌های اجتماعی قرار می‌دهد و مجموعه این آسیب‌ها نظام و حاکمیت را در درازمدت تهدید می‌کند.»

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ایران خاطرنشان کرد: «همه می‌دانیم اشتغال با سرمایه‌گذاری ایجاد می‌شود و تا سرمایه‌گذاری صورت نگیرد، تولیدی نخواهیم داشت و اشتغالی هم فراهم نمی‌شود.»

رضایی افزود: «بنابراین برای سرمایه‌گذاری و ایجاد تولید و اشتغال، نیازمند جلب سرمایه خارجی در کنار داخلی هستیم و در این شرایط تحریمی، با سرمایه‌گذار داخلی نمی‌توانیم به تنهایی مشکلات تولید و اشتغال را حل کنیم.»

این نماینده مجلس ضمن ابراز تاسف از “آسیب‌پذیر بودن سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در شرایط بد اقتصادی و تحریمی” گفت: «اگر نتوانیم به طریق اولی مشکلات سیاسی خود را با جهان حل کنیم، در زمینه اقتصادی هم نمی‌توانیم کاری از پیش ببریم.»

مسعود رضایی با اشاره به متصل بودن “زنجیروار” مجموعه این مشکلات با هم افزود: «نبود اشتغال، زمین‌گیر شدن تولید و نابسامانی شرایط جوانان را در پی دارد، اما اگر بتوانیم با تدبیر و خرد جمعی مشکلات سیاسی‌مان را با جهان حل کنیم، قطعا می‌توانیم سرمایه خارجی را پشتوانه توان داخلی کنیم.»

این نماینده مجلس در حالی خواستار حل شدن مشکلات سیاسی جمهوری اسلامی با جهان شده است که رهبر جمهوری اسلامی نه تنها راه مذاکره با آمریکا را “بسته” دانسته، بلکه خواستار “قطع امید” کامل از اروپا شده است.

علی خامنه‌ای پنجشنبه گذشته با “خبیث” خواندن اروپا و آمریکا و ضمن تأکید بر اینکه “انگیزه‌های دشمنی اروپایی‌ها با جمهوری اسلامی تفاوت اصولی با دشمنی آمریکا ندارد”، گفت: «اروپایی‌ها در ظاهر به عنوان میانجی وارد می‌شوند و حرف‌های طولانی هم می‌زنند اما همه آنها پوچ است.»

رهبر جمهوری اسلامی همچنین با تأکید بر اینکه “علاج مسائل و مشکلات کشور پافشاری بر شعارها و راه انقلابی است”، توصیه کرد که از “نیروهای وفادار به انقلاب” برای “حضور در مراکز حساس” ایران استفاده شود.

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد نه تنها تحولی برای رفع تنش ایران و آمریکا به وقوع نپیوسته، بلکه روند کنونی می‌تواند اروپا را نیز وارد دور جدیدی از تنش با جمهوری اسلامی کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش خود در روز پنج‌شنبه گذشته اعلام کرد که ایران با غنی‌سازی اورانیوم به وسیله سانتریفوژهای پیشرفته و برنامه‌هایی که برای نصب دستگاه‌‌های پیشرفته دیگری از این نوع دارد، توافق اتمی موسوم به برجام را نقض کرده است.

یک روز پس از این گزارش نیز برخی رسانه‌ها خبر دادند که سه کشور اروپایی باقی‌مانده در برجام یعنی بریتانیا، فرانسه و آلمان، به جمهوری اسلامی هشدار داده‌اند که چنانچه چهارمین گام ایران در کاهش تعهدات هسته‌ای‌اش “چشمگیر” باشد، از برجام خارج خواهند شد.