ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 25.09.2019, 22:11

دست و پا زدن نتانیاهو در شرایط بن‌بست! / احمد زیدآبادی


پس از شکست مذاکرات گانتز - نتانیاهو برای تشکیل دولت وحدت ملی، رووین ریولین رئیس جمهور اسرائیل، نتانیاهو را مأمور تشکیل دولت جدید کرد.

مجموع کرسی‌های همۀ احزاب وفادار به نتانیاهو در کنست، ۵۵ عدد است و نتانیاهو برای تشکیل دولت مجبور است با احزابی از جناح مقابل یا حزب سکولار - راستگرای “اسرائیل خانۀ” ما به رهبری آویگدور لیبرمن ائتلاف کند. لیبرمن پیشاپیش اعلام کرده که حاضر به شرکت در دولتی با حضور احزاب مذهبی ارتدوکسِ همپیمان لیکود نیست و فقط در یک دولت وحدت ملی مشارکت می‌کند. رهبران احزاب جناح چپ - میانه نیز با قطعیت تأکید کرده‌اند که در دولتی به ریاست نتانیاهو به هیچ قیمتی حضور پیدا نمی‌کنند.

با این حساب، تلاش نتانیاهو برای تشکیل دولت جدید، صرفاً اتلاف وقت است و او نمی‌تواند بن‌بست پیش روی خود را به راحتی بشکند.

اکنون مسئله این است که آیا پس از شکست نتانیاهو برای تشکیل دولت، رئیس جمهور اسرائیل، بنی‌گانتز رهبر حزب آبی - سفید را به تشکیل دولت فرا می‌خواند یا اینکه اسرائیلی‌ها مجبور می‌شوند برای سومین بار در سال جاری پای صندق های رأی بروند؟

به فرض معرفی گانتز برای تشکیل دولت، چنانچه احزاب متحد نتانیاهو بر نخست وزیری او اصرار ورزند، گانتز هم بسیار بعید است که قادر به تشکیل دولت شود. بدین ترتیب، در صحنۀ سیاسی اسرائیل بن‌بستی پدید آمده است که تنها عاملش شخص نتانیاهوست!

به نظرم احزاب مذهبی ارتدوکس و جناح میانه‌روتر حزب لیکود به زودی به این نتیجه خواهند رسید که نتانیاهو به مانع اصلی تشکیل دولت تبدیل شده و باید با او خداحافظی کنند.

چنانچه دو حزب مذهبی شاس و یهودیت توراتی و شماری از اعضای لیکود راه خود را از نتانیاهو جدا کنند، گانتز به راحتی می‌تواند دولتی به نسبت فراگیر تشکیل دهد و گرنه تنها گزینۀ باقیمانده برگزاری انتخابات برای بار سوم خواهد بود که دلیلی وجود ندارد آن هم بن‌بست کنونی را بشکند!