ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 25.09.2019, 12:17

چهار زن فعال برنده جایزه «بدیل نوبل» شدند


دویچه وله فارسی

گرتا تونبرگ یکی از چهار نفری است که برنده نوبل آلترناتیو سال ۲۰۱۹ شده است. بنیاد اهدا کننده این جایزه، تعهد تونبرگ ۱۶ ساله به تغییرات اقلیمی را هم‌تراز با تلاش‌های سه فعال حقوق بشر دیگر و شایسته تقدیر دانسته است.

اهدای نوبل آلترناتیو به گرتا تونبرگ افتخار بزرگی برای این نوجوان سوئدی ۱۶ ساله است. تونبرگ جنبشی جهانی با نام “جمعه‌ها برای آینده” به راه انداخته و میلیون‌ها نوجوان هم‌سن و سال خود را تشویق به مشارکت در تصمیم‌گیری‌های سیاسی برای آینده زمین کرده است.

بنیاد جایزه نوبل آلترناتیو (Right Livelihood Award) مستقر در استکهلم اعلام کرده که این نوجوان ۱۶ ساله درخواست خود از سیاستمداران برای انجام اقدامات محافظت فوری در زمینه تغییرات اقلیمی را به گوش مردم سراسر جهان رسانده است.

علاوه بر تونبرگ، “امیناتو حیدر” فعال حقوق بشر از صحرای غربی، “گوا جیانمی” فعال حقوق زنان از چین (تصویر) و “داوی کوپناوا” فعال محیط زیست و حقوق بومیان منطقه آمازون و انجمن او با نام “هوتوکارا یانومامی” را شایسته دریافت جایزه نوبل آلترناتیو سال ۲۰۱۹ میلادی اعلام شدند.

مدیر بنیاد این جایزه تأکید کرده چهلمین جایزه نوبل آلترناتیو به چهار انسان الها‌م‌بخشی تعلق می‌گیرد که “تلاش آنها برای میلیون‌ها نفر در سراسر جهان این امکان را فراهم کرده که از حقوق اساسی خود دفاع كنند و برای آینده‌ای شایسته زندگی در این سیاره مبارزه کنند”.

جایزه نوبل آلترناتیو که با حدود ۹۳ هزار یورو پول نقد همراه است از سال ۱۹۸۰ میلادی به فعالان حقوق بشر، محیط زیست و صلح اهدا می‌شوند. این جایزه ارتباطی با جوایز نوبل که برندگان آن هر سال اوایل اکتبر در استکهلم و اسلو اعلام می‌شوند، ندارد.

گرتا تونبرگ که امسال شناخته‌‌شده‌ترین برنده نوبل آلترناتیو است، نامزد دریافت جایزه صلح نوبل سال ۲۰۱۹ میلادی نیز هست. اگر این جایزه به او اهدا شود، تونبرگ سومین فردی خواهد بود که هم جایزه صلح نوبل و هم جایزه نوبل آلترناتیو را دریافت کرده است.

پیش‌تر خانم وانگاری ماتای، فعال محیط زیست کنیایی و دنیس موک‌وگه، متخصص زنان از کنگو برنده هر دوی این جوایز شدند.

نوبل آلترناتیو سال ۲۰۱۹ میلادی چهارم دسامبر طی مراسمی در استکهلم به برندگان آن اهدا خواهد شد.