ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 24.09.2019, 9:53

قدردانی آمریکا از بیانیه تروئیکای اروپایی درباره ایران


وزیر خارجه آمریکا ضمن استقبال از بیانیه مشترک انگلیس، فرانسه و آلمان درباره مقصر حمله اخیر به تاسیسات نفتی عربستان سعودی، خواستار محکومیت جهانی ایران شده است.

«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا در دو پیام توییتری از  بیلنیه سه کشور اروپایی بریتانیا،‌ فرانسه و آلمان به ایران درباره مسئلیت ایران حملات به تاسیسات نفتی آرامکوی عربستان سعودی به شدت استقبال کرده است.

اواخر شامگاه دوشنبه به وقت تهران بود که این سه کشور اروپایی در یک بیانیه مشترک درباره حملات به تاسیسات نفتی آرامکوی عربستان سعودی، اعلام کردند که ایران مسئول این حمله است.

در این بیانیه گفته شده است:

«مسئولیت ایران در این حمله آشکار است و دلیل منطقی دیگری وجود ندارد. از تحقیقات برای رسیدن به جزئیات بیشتر در این باره حمایت می‌کنیم. حملات مذکور باعث خطر درگیری بزرگی می‌شود. این حملات بار دیگر اهمیت کاهش تنش در منطقه با تلاش‌های دیپلماتیک و دخالت تمامی طرف‌ها را نشان داده است. ضمن تاکید بر پایبندی خود به برجام ایران را به تعهد به شروط این توافق‌نامه فرامی‌خوانیم. ایران برای برقراری گفتگو و خودداری از اقدامات تحریک‌آمیز خودداری کند... زمان آن رسیده است که ایران یک چارچوب مذاکرۀ بلند مدت را برای برنامه هسته‌ای خود و همچنین موضوعات امنیتی منطقه‌ای که شامل برنامه‌های موشکی این کشور است، بپذیرد.»

وزیر خارجه آمریکا در تمجید این بیانیه در توییتر نوشت: «ایالات متحده از دوستان نزدیکمان در بریتانیا، فرانسه و آلمان به خاطر بیان صریحشان در خصوص مسئولیت خاص ایران در انجام اقدام جنگی علیه عربستان سعودی و تاثیر آن بر منطقه و جهان تشکر می‌کند».

پامپئو افزود: «این اقدام (محکوم کردن ایران توسط تروئیکای اروپایی) سبب تقویت دیپلماسی و به نفع صلح خواهد شد. ما از تک تک کشورها می‌خواهیم که به محکوم کردن اقدامات ایران ملحق شوند».