ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 23.09.2019, 21:49

معادلۀ پیچیدۀ تشکیل دولت اسرائیل! / احمد زیدآبادی


با تلاش‌های رئیس جمهور اسرائیل، بنی‌گانتز و بنیامین نتانیاهو مشغول مذاکره برای تشکیل دولت وحدت ملی شده‌اند.

گویا قرار است هر یک از رهبران دو حزبِ آبی - سفید و لیکود به طور دوره‌ای به مقام نخست وزیری دست یابند. اینکه کدامیک از آنها در دو سال اول، به پست نخست وزیری برسند، اختلاف اصلی بین آنهاست.

اگر گانتز در دو سال نخست، پست نخست وزیری را در اختیار گیرد، در آن صورت نتانیاهو سر و کارش به دستگاه قضایی می‌افتد و چه بسا اساساً فرصتی برای رسیدن به نخست وزیری در دو سال بعدی هم پیدا نکند.

اما اگر نتانیاهو دور اول به نخست وزیری برسد، این به معنای عدول گانتز از تمام وعده‌های انتخاباتی‌اش خواهد بود و برای او رسوایی به بار خواهد آورد.

در این میان دخالت آویگدور لیبرمن رهبر حزب اسرائیل خانۀ ما به نفع هر یک از دو طرف، تعیین کنندۀ نهایی است. اگر لیبرمن جانب گانتز را برای تصدی دور اول نخست وزیری بگیرد، نتانیاهو چاره‌ای جز تسلیم در برابر او نخواهد داشت، اما اگر لیبرمن در این زمینه به سود نتانیاهو ورود کند، گانتز می‌تواند راه نخست‌وزیری نتانیاهو را سد کند، گرچه خودش نیز از تشکیل دولت باز خواهد ماند.

در هر صورت، تشکیل دولت اسرائیل معادلۀ بسیار پیچیده‌ای شده است و عمدۀ این پیچیدگی هم به اصرار نتانیاهو وجمعی از اعوان و انصار راست گرایش، بر ماندن او بر سریر قدرت ربط پیدا می‌کند!