ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 18.09.2019, 22:48

تاثیر منفی تحریم‌های آمریکا علیه ایران بر تجارت با ترکیه


خبرگزاری آناتولی

رخسار پکجان، وزیر تجارت ترکیه در همایش کاری ایران و ترکیه در آنکارا با اشاره به کاهش حجم تجاری دو کشور در دو سال اخیر گفت: تحریم های مجدد آمریکا علیه ایران که از ۵ نوامبر سال ۲۰۱۸ مجددا آغاز شد، پس از ایران، بیشترین تاثیر (منفی) را بر ترکیه گذاشت.

وزیر تجارت ترکیه با اشاره به کاهش ۱۳ درصدی حجم تجاری دو کشور در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال ۲۰۱۷ گفت: این میزان در سال ۲۰۱۹ نیز حدود ۳۰ درصد کاهش به دنبال خواهد داشت. مایلیم با به کارگیری تجارت ترجیحی، حجم تجاری را افزایش دهیم.

پکجان با بیان این که ترکیه همواره در کنار مردم ایران قرار دارد، گفت: مناسبات تجاری را نیز بدین شکل ادامه خواهیم داد. ۱۶۶ شرکت با سرمایه ترکیه در ایران فعالیت دارند که حجم سرمایه گذاری آن ها در این کشور به ۱.۳ میلیارد دلار می رسد.

وی تاکید کرد: این شرکت ها در دوره تحریم ها علی رغم شرایط سخت به فعالیت های خود ادامه می دهند. باید در روند سرمایه گذاری این شرکت ها در ایران تسهیلات لازم ارایه شود.

وزیر تجارت ترکیه بیست و هفتمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه که به ریاست مشترک فاتح دونمز، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه و محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری ایران برگزار شد، را مفید و کارآمد ارزیابی کرد و گفت: روابط دو کشور در سطح بسیار مطلوب پیش می رود. روابط ما با ایران بسیار سازنده و به طوری است که موانع پیش روی دنیای کار را رفع می کند.

پکجان افزود: ما به عنوان اعضای دولت دو کشور در رابطه با توسعه تجارت، ارتقای سطح سرمایه گذاری متقابل مصمم بوده و از این موارد حمایت خواهیم کرد.

وی با اشاره به تلاش های روز افزون مقامات ترکیه و ایران در راستای ارتقای حجم تجاری فی مابین به ۳۰ میلیارد دلار طبق هدف‌گذاری روسای جمهور دو کشور گفت: به جامعه کاری مان توصیه می کنم که از توافقات تجاری دوجانبه و قرارداد تجاری ترجیحی استفاده کنند. از ۱۲۵ قلم صادراتی ترکیه در قالب تجارت ترجیحی ۶۸ قلم ممنوع و در مورد سه قلم نیز محدودیت وضع شده است. با آقای واعظی دیدار کردیم. امیدواریم در اسرع وقت موانع صادرات کالاهای ترکیه در این زمینه رفع خواهد شد. از این پس کالاهای مورد نیاز ایران اگر در ترکیه وجود داشته باشد، اولویت ترکیه خواهد بود.