ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 18.09.2019, 21:47

پمپئو: حمله به پالایشگاه عربستان اقدامی جنگی از سوی ایران است


یورونیوز: مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه در جریان سفر خود به عربستان سعودی اعلام کرد که حملات شنبۀ گذشته به تاسیسات نفتی این کشور، تامین انرژی جهان را در معرض خطر قرار داده است.

او همچنین با اشاره به گزارش‌ها مبنی بر دست داشتن ایران در این حملات اعلام کرد که این یک «اقدامی جنگی» از سوی ایران است.

وزیر خارجه آمریکا گفت: «خوشحالیم که در جریان این حملات هیچ آمریکایی کشته نشده است. اما هر زمان که با چنین اقدام جنگی مواجه شوید، همیشه خطر روی دادن چنین اتفاقی نیز وجود دارد... این حمله در مقیاسی انجام شد که پیش از این ندیده بودیم.»

او که پیش از فرود در فرودگاه جده با خبرنگاران گفتگو می‌کرد، افزود: «این یک حملۀ ایرانی بود. شما نمی‌توانید باعث ویرانی ۵ درصد از منابع تامین انرژی جهان شوید و سپس فکر کنید که می‌توانید از مسئولیت چنین کاری رهایی یابید. حتی اگر ادعای حوثی‌ها مبنی بر انجام این حملات درست باشد، باز هم در این موضوع تغییری ایجاد نمی‌کند که [حملاتی] با اثر انگشت آیت الله، تامین انرژی جهان را به خطر انداخته است.»

آقای پمپئو اعلام کرد که جامعۀ اطلاعاتی اطمینان بالایی در این باره دارد که حوثی‌ها سیستم‌های تسلیحاتی مانند آنچه در این حملات استفاده شد، در اختیار ندارند. او همچنین گفت بر این باور است که محل اجرای این حملات ایران بوده است و نه عراق.

آقای پمپئو افزود: «تا جایی که می‌دانیم تجهیزات استفاده شده در زرادخانه حوثی‌ها وجود نداشته‌اند... موشکهای کروز که در این حملات استفاده شدند را هرگز در آنجا ندیده‌ایم و فکر کنم که اکنون همه چیز روشن شده است. بنابراین جامعۀ اطلاعاتی اطمینان بالایی دارد که این‌ها سلاح‌هایی نیستند که در اختیار حوثی‌ها باشند. این احتمالا مهمترین بخش اطلاعات است.»

وزیر خارجه آمریکا اینگونه ادامه داد: «ما می‌دانیم که ایرانی‌ها این سیستم‌ها را در خارج از کشورشان مستقر نکرده‌اند و هیچ مدرکی مبنی بر اینکه برای استفاده از این تسلیحات از خاک عراق استفاده شده باشد نیز نیافتیم.»

او حوثی‌ها را دروغگو نامید و گفت که آنها مستقل از تهران عمل نمی‌کنند.