ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 17.09.2019, 7:20

هیأت طالبان به تهران سفر کرد


بی بی سی: گروه طالبان اعلام کرده که روز گذشته یک هیأت این گروه از تهران دیدار و با مقام های از وزارت خارجه ایران دیدار کرده است.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر طالبان در قطر در صفحه رسمی توییتر خود نوشته که این هیأت روز گذشته( ۲۵ سنبله/ شهریور) به ریاست عبدالسلام حنفی از اعضای دفتر سیاسی طالبان در قطر به ایران سفر کرده است.

او افزوده که روند صلح افغانستان، تحولات اخیر، پیشرفت و مصونیت پروژه های اقتصادی ایران در افغانستان و راهکارهای صلح پایدار از موارد بوده که با مقام‌های ایرانی درباره حرف شده است.

آقای شاهین گفته که طالبان به نقش تمام کشورها در روند صلح افغانستان از جمله کشورهای همسایه به دیده قدر می‌نگرد.

خبرگزاری تسنیم نیز گزارش داده که اعضای دفتر سیاسی طالبان در قطر پس از سفر به مسکو عازم تهران شده تا با مقام‌های ایران گفتگو کنند.

به نوشته این خبرگزاری این دومین سفر خارجی اعضای دفتر سیاسی طالبان پس از لغو مذاکرات توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به ایران است.

در این گزارش آمده که روند صلح، مذاکرات “بین‌الافغانی” و توقف مذاکرات صلح میان طالبان و آمریکا از جمله موضوعات مورد بحث میان اعضای دفتر سیاسی طالبان و مقام‌های ایران بوده است.

تسنیم افزوده که گروه طالبان تصمیم گرفته است پس از لغو مذاکراتش با طرف آمریکایی به دیپلماسی خود جهت رسیدن به صلح در افغانستان ادامه دهد.

طالبان و آمریکا و در آستانه امضاء موافقتنامه صلح بودند که حمله خونین گروه طالبان در کابل منجر به کشته شدن ۱۲ نفر از جمله یک سرباز آمریکایی شد. بعد از این حمله دونالد ترامپ مذاکره با طالبان را متوقف و بعد اعلام کرده که مذاکره با طالبان مرده است.

آقای ترامپ در جدیدترین توییتش بار دیگر با اشاره به این حمله نوشته که راه‌های به مراتب بهتری برای آمادگی مذاکرات وجود داشت. وی گفته است که طالبان می‌فهمند خطای بزرگی کردند و حالا نمی‌دانند چطور جبران کنند.

اما شیر محمد عباس استانکزی، رئیس هیأت مذاکره کننده طالبان در کشور قطر از دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا خواسته که گفتگوهای صلح را دوباره از سرگیرد.

او در یک مصاحبه به بی‌بی‌سی گفت که پس از امضاء توافق‌نامه صلح با آمریکا، این گروه آماده برقراری آتش بس با آمریکا است.

طالبان قبل از این نیز از ایران دیدار کرده بودند. تهران بارها اعلام کرده که مقام‌های کابل از قبل درباره این دیدارها اطلاع داشتند. تمایل ایران به آوردن صلح در افغانستان دلیل این گفتگوها خوانده شده است.