ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 12.09.2019, 12:08

بیانیه جمعیت زنان مسلمان نواندیش درباره «سحر آبی»


بیانیه جمعیت زنان مسلمان نواندیش در واکنش به جان باختن دختر فوتبال‌‌دوست

جمعیت زنان مسلمان نواندیش، از احزاب اصلاح‌طلب، با صدور بیانیه‌ای نسبت به درگذشت سحر خدایاری واکنش نشان داد. متن این بیانیه در پی می‌آید:

دختر آبی، سحر خدایاری، دختری که خواسته‌اش حضور در ورزشگاه و دیدن مسابقه تیم محبوبش بود، سوخت و پر کشید. این واقعه ناگوار و دردناک را به خانواده آن مرحوم، جامعه زنان ایران و همه مردمی که در غم این واقعه سهیم هستند، تسلیت می‌گوییم.

احزاب زنان و فعالین زن ایران که سال‌ها تلاش داشته‌اند تا قدمی برای کاهش رنج زنان این دیار بردارند، به طور ویژه خود را داغدار و عزادار این مصیبت می‌دانند.

سال‌هاست نسبت به بی‌توجهی و گاه مقاومت‌های بی‌دلیل در برابر مطالبات زنان کشورمان هشدار داده‌ایم. مقاومت‌هایی که گاه در برابر خواسته‌ای طبیعی و ساده مانند حضور در ورزشگاه تا مرز خودسوزی یک دختر پیش می‌رود.

سال‌هاست کشور ما بر اساس آمار ارائه‌شده از سوی مجمع جهانی اقتصاد، جزء چند کشور دارای بیشترین شکاف جنسیتی در دنیاست، یعنی یکی از کشورهای دارای بیشترین تبعیض علیه زنان. فاصله بین جایگاهی که زنان در ایران دارند و جایگاهی که انتظار دارند داشته باشند، به اندازه‌ای زیاد است که هر آن ممکن است شاهد اتفاق‌هایی تلخ‌تر از آنچه رخ داده است، باشیم.

درحالیکه انتظار است دولت، قوه‌قضاییه و مجلس تمام توانشان را برای رفع نابرابری‌های موجود علیه زنان به‌کار گیرند، شاهدیم سهل انگارانه و بی‌توجه از مطالبات جامعه زنان می‌گذرند.

طرح‌ها و لوایح مربوط به زنان ماه‌ها و گاه سال‌ها در این قوا خاک می‌خورند و اندک زنان حاضر در آنها نمی‌توانند مردان دولت، مجلس و قوه‌قضاییه را برای اصلاح قوانین و روندهای موجود با خود همراه کنند.

نقش ما مطالبه‌گری و هشدار دادن است. این مطالبات خواسته‌های به حق زنان ایران است که انتظار می‌رود با نگاهی مسئولانه به آنها پاسخ داده شود.

ورود به ورزشگاه‌ها یکی از مطالبات دختران شماست، داشتن حقوق برابر در خانواده، حفاظت در برابر خشونت‌های خانگی و اجتماعی، داشتن فرصت‌های برابر برای رشد اجتماعی و... مطالباتی است که تحقق آنها نه‌تنها زندگی را برای زنان گواراتر می‌کند که به آنان این امکان را می‌دهد که در ساخت و توسعه این کشور با تمام توانشان سهیم شوند. مطالباتی که نه با قانون اساسی در تعارض است و نه با دین مبین اسلام.

این واقعه دردناک هشداری است برای مسئولان در مورد وضعیت زنان در ایران. از دولت، مجلس، قوه‌قضاییه و شورای‌نگهبان می‌خواهیم با نگاه به نظرات کارشناسان هر چه سریعتر برای پاسخگویی به مطالبات خواهران خود اقدام کنند.

ما به‌عنوان اعضای جمعیت زنان مسلمان نواندیش، همچنین خواستار پایان دادن به برخوردهای قضایی و صدور حکم‌های سنگین برای فعالان زنان هستیم.

از مردان این انتظار است که تا رفع موانع موجود جهت حضور مادران، همسران، خواهران و دخترانشان در ورزشگاه‌ها، مطالبه ورود زنان به میادین ورزشی را به اشکال ممکن و مدنی به طور جدی مطرح و پیگیری نمایند.