ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 04.09.2019, 18:34

هرگونه مکانیسم تجاری بین اروپا و ایران منوط به پذیرش FATF است


به گزارش خبرگزاری فارس، به گفته یک دیپلمات فرانسوی، ایجاد مکانیسم تجاری اروپایی (اینستکس) برای انتقال کالاهای بشردوستانه و مواد غذایی به ایران عملی نخواهد بود مگر این‌که شرکتی متناظر در ایران شکل گرفته و تهران استانداردهای پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم را رعایت کند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، این منبع دیپلماتیک روز چهارشنبه گفت: «یک ساختار متناظر ایرانی در حال کار وجود ندارد. روزی که آن‌ها شرایط ضروری FATF‌ را امضا کردند درباره آن صحبت می‌کنیم و روزی که مطمئن شدیم اولین نقل‌وانتقال‌ها از طریق اینستکس تحت تحریم آمریکا قرار نمی‌گیرد دوباره در مورد آن صحبت می‌کنیم».

تا پیش از این،‌ همواره موضع مقامات اروپایی این بود که پذیرش FATF پیش نیازی برای اجرای اینستکس محسوب نمی‌شود و پیوستن به آن فقط سازوکارهای تجاری را تسهیل می‌کند.

FATF ماه ژوئن اعلام کرد پذیرش تنها بخشی از قوانین این سازمان مورد قبول نخواهد بود و کشورهای متعهد باید تمامی قوانین آن را اجرایی کنند. این سازمان برای پذیرش کامل قوانین FATF به ایران تا ماه اکتبر مهلت داده است.

پس از خروج یک‌جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای ایران با کشورهای ۱+۵ و بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران، تهران و دیگر کشورهای اروپایی تلاش کردند سازوکاری را برای انجام تبادلات تجاری با ایران ایجاد کنند که تا کنون ناموفق مانده است.