ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 03.09.2019, 20:38

بوریس جانسون اکثریت پارلمانی را از دست داد


دویچه وله: یک نماینده محافظه‌کار وسط سخنرانی نخست‌وزیر در مجلس، کرسی خود را ترک کرد و به حزب لیبرال دمکرات پیوست. او دلیل تصمیم خود را “دستکاری‌های سیاسی، زورگویی و دروغ” عنوان کرد. این اقدام حزب بوریس جانسون را از اکثریت انداخت.

فیلیپ لی، نماینده مجلس عوام بریتانیا، به دلیل اختلاف نظر با مواضع نخست‌وزیر، فراکسیون محافظه‌کاران را ترک کرد و به حزب مخالف دولت پیوست. این جابجایی باعث شد که اپوزیسیون صاحب ۳۱۹ کرسی شود و ائتلاف موافقان دولت با  ۳۱۸ کرسی از اکثریت بیفتد.

جانسون در سخنرانی خود از نمایندگان پارلمان خواست تمدید احتمالی برگزیت را رد کنند. کناره‌گیری فیلیپ لی از فراکسیون محافظه‌کاران به عنوان اعتراض و درست در میانه سخنرانی بوریس جانسون در پارلمان صورت گرفت.

فیلیپ لی در نامه‌ای خطاب به جانسون، علت امر را خط مشی نخست‌ وزیر در موضوع برگزیت اعلام کرد. او نوشت که این تصمیم، پس از ۲۷ سال عضویت در حزب محافظه‌کار آسان نبود اما پی برد که دیگر نمی‌تواند برای منافع کشور و در جهت خواست رای‌دهندگان حزب خدمت کند.

او نوشت: «دولت محافظه‌کار با شیوه‌ای غیراصولی و تهاجمی به دنبال یک برگزیت زیان‌بار است.»

فیلیپ لی توضیح داده که این رویکرد زندگی و معاش مردم را در خطر قرار می‌دهد و تهدیدی علیه تمامیت انگلستان خواهد بود. او دولت را برای به کرسی نشاندن این خروج، به “دستکاری‌های سیاسی، زورگویی و فریب” متهم کرد.

جانسون اعلام کرده که تا پایان ماه اکتبر، بریتانیا را با توافق یا بی‌توافق، از اتحادیه اروپا خارج می‌کند. او پیش‌تر تهدید کرده بود که هر نماینده‌ای علیه دولت رای دهد، اخراج می‌شود.

او که چند هفته‌ پیش نخست وزیر بریتانیا شده، تنها با اختلاف یک رای و در اتحاد با حزب “DUP” از ایرلند شمالی، اکثریتی شکننده در مجلس کسب کرد. حزب یاد شده به خلاف احزاب عمده ایرلند شمالی، با همه گزینه‌ها از جمله خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا تفاهم دارد.

از دست دادن اکثریت پارلمانی به این معنا نیست که جانسون باید به فوریت استعفا دهد. اپوزیسیون بریتانیا و برخی از هم‌حزبی‌های منتقد جانسون می‌کوشند با تصویب یک قانون، جلوی خروج بی‌توافق را بگیرند. ائتلاف این مخالفان به “شورشی‌ها” معروف شده‌ است. جانسون هشدار داده که در صورت پیروزی آنها در رای‌گیری به این منظور، مجلس را منحل می‌کند و ترتیب انتخابات زودرس پارلمانی را می‌دهد.