ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 03.09.2019, 14:37

جامعه مدنی نسبت به ازدواج کودکان شدیدا واکنش نشان می‌دهد


سه شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۸
یک عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از رییس دادگستری بهمئی در خصوص ورود به موضوع ازدواج دختر ١١ ساله اظهار کرد: جامعه مدنی ما نسبت به این موارد شدیدا واکنش نشان می‌دهد و این آگاهی و حساسیت جامعه نسبت به این موضوع جای خوشحالی و خوشبختی دارد.
طیبه سیاوشی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به انتشار خبر ازدواج دختر ١١ ساله با مرد ٢٢ ساله در شهرستان بهمئی گفت: خوشبختانه جامعه مدنی ما به اندازه‌ای این موضوع را دردناک می داند و نسبت به آن حساسیت دارد که با شدت نسبت به آن واکنش نشان می دهد.
وی با بیان اینکه آگاهی و حساسیت جامعه نسبت به این موضوع جای خوشحالی و خوشبختی دارد، اظهار کرد: در مجلس تلاش کردیم که سن کودکی را تا ١٣ سال رسانده و افراد برای ازدواج از سن ١٣ تا ١٦ سالگی نیاز به مجوز ولی قهری و تشخیص دادگاه صالح داشته باشند، موضوع بر سر این است که کودک باید بچگی کند، نباید بگذاریم کودک در این سن از سیستم آموزشی خارج شود؛ عدم اهتمام به این موضوع خود عواقبی دارد که به مانند باری بر دوش دولت و دستگاه‌های مختلف سنگینی می‌کند؛ چرا که این افراد یا قادر به ادامه زندگی مشترک نیستند یا اینکه مشکلات دیگری برای آنها ایجاد خواهد شد.
این عضو فراکسیون مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: ولی متاسفانه اصلاح ماده ١٠٤١ قانون اساسی در این خصوص در مجلس به جایی نرسید و اکنون به کمیسیون حقوقی مجلس بازگشته و باید منتظر باشیم تا در نوبت قرار گیرد.
سیاوشی تاکید کرد: بحث زیربنایی این موضوع فقر است، هم فقر فرهنگی و هم فقر اقتصادی اینگونه خانواده‌ها را وادار می کند که کودکان خود را به ازدواج مجبور کنند چراکه در ازدواج یک کودک ١٠ ساله آگاهی نسبت به موضوع ازدواج وجود ندارد.
وی در پایان اضافه کرد: از رییس دادگستری بهمئی که به این موضوع ورود کردند تشکر می کنم.