ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 29.08.2019, 18:15

حمله سایبری آمریکا به سامانه ردگیری دریایی سپاه


دویچه وله فارسی: روزنامه “نیویورک‌تایمز” از حمله سایبری مخفیانه آمریکا به سامانه ردگیری دریایی سپاه پاسداران خبر داده است. گفته می‌شود که تلاش ایران برای ترمیم شبکه ارتباطات آنلاین سپاه پس از گذشت دو ماه همچنان ادامه دارد.

بر اساس گزارش “نیویورک تایمز”، حمله سایبری مخفیانه آمریکا به سامانه ردگیری دریایی سپاه پاسداران در ماه ژوئن صورت گرفته است. گفته می‌شود که این حمله سایبری واکنشی به حمله ایران به پهپاد آمریکا بوده است.

بر اساس این گزارش، حمله سایبری آمریکا امکان رصد و ردگیری نفتکش‌ها توسط سپاه پاسداران را مختل کرده و مانع از طرح حمله به نفتکش‌ها از سوی ایران شده است.

این گزارش در ادامه می‌افزاید که حمله به نفتکش‌ها که در ماه‌های مه و ژوئن روی داده بودند، پس از این حمله سایبری تکرار نشده‌اند. ایران یک ماه پس از این حمله سایبری اقدام به توقیف نفتکش بریتانیایی نموده است.

جنگ سایبری ایران و آمریکا

حمله سایبری آمریکا به ایران پدیده تازه‌ای نیست. حمله اخیر سایبری آمریکا به سامانه ردگیری دریایی سپاه پاسداران روز ۲۰ ژوئن صورت گرفته است.

گزارشگر نیویورک تایمز در ادامه مقاله خود به جنگ سایبری دو کشور ایران و آمریکا اشاره کرده است. گفته شده است که دو کشور تا کنون در حد کنترل شده اقدام به حملات سایبری علیه یکدیگر کرده‌اند. این گزارش، حمله سایبری به سامانه ردگیری دریایی سپاه را در شمار حملات بزرگ ارزیابی کرده است.

جمهوری اسلامی ایران تا کنون واکنشی به این حمله سایبری نشان نداده است. گفته می‌شود که تلاش ایران برای بازسازی سامانه یاد شده به رغم گذشت بیش از دو ماه از این حمله هنوز به فرجام نرسیده است.

بسیاری از نمایندگان کنگره آمریکا نسبت به سود و زیان ناشی از حملات سایبری ابراز تردید کرده‌اند. این در حالی است که میزان و دامنه حملات سایبری آمریکا در دوره زمامداری دونالد ترامپ افزایش یافته است.

حمله سایبری به سامانه ردگیری دریایی سپاه پاسداران پس از تصمیم ترامپ به لغو حمله هوایی به ایران اجرا شده است. این حمله هوایی در واکنش به حمله ایران به پهپاد آمریکا پیشبینی شده و تنها ده دقیقه پیش از اجرا، توسط ترامپ متوقف شده بود.

نورمن رول، یکی از مسئولان بلندپایه پیشین اطلاعاتی آمریکا به رهبران ایران هشدار داده است که توان نظامی آمریکا را دست‌کم نگیرند. او ابراز امیدواری کرده که ایران پیام این حمله را متوجه شده و دست از اقدامات خصمانه خود علیه آمریکا بردارد.

آمریکا مدعی شده است که بر اساس اطلاعاتی که به دست آورده، سپاه پاسداران در حمله به نفتکش‌ها دست داشته و واحدهای وابسته به سپاه به نصب مین به بدنه نفتکش‌ها در ماه مه و ژوئن اقدام نموده‌اند. ایران این موضوع را تکذیب کرده است.