ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 28.08.2019, 13:30

محمدعلی نجفی از زندان آزاد شد


محمدعلی نجفی، شهردار سابق تهران که در پرونده قتل میترا استاد، همسر خود به قصاص محکوم شده بود، ساعاتی پیش با تودیع وثیقه از زندان اوین آزاد شده است.

به گزارش خبرگزاری «ایسنا»، نجفی با تودیع وثیقه یک میلیارد تومانی، ظهر امروز از زندان آزاد شده است.

حمیدرضا گودرزی، وکیل مدافع محمدعلی نجفی با اعلام این خبر گفت: با منتفی شدن حکم قصاص با گذشت اولیاء دم، قرار بازداشت موکل به وثیقه تبدیل و با تودیع آن از زندان آزاد شد.

این وکیل دادگستری در این باره افزوده است: طبق قانون با سقوط حکم قصاص باید قرار موقوفی تعقیب در بحث قتل عمد صادر شود که این کار صورت گرفت و در بحث جنبه عمومی جرم نیز فعلاً قرار بازداشت موقت موکل به قرار وثیقه تبدیل و از زندان آزاد شده است.

محمدعلی نجفی، سیاستمدار ایرانی روز سه‌شنبه ۲۸ مه (۷ خرداد) سال جاری با استفاده از سلاح گرم میترا استاد، همسر دوم خود را به قتل رساند. وی چند ساعت پس از ارتکاب جرم با حضور در آگاهی تهران به قتل همسر خود اعتراف کرد.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه ایران درحالی در نشست هفتگی با خبرنگاران در هشتم مرداد از محکومیت نجفی در پرونده قتل میترا استاد به قصاص خبر داده بود که مسعود استاد، برادر مقتول در ۲۳ مرداد ماه در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرد: محمدعلی نجفی را بخشیده ایم.

وی در این زمینه نوشت: با پادرمیانی بزرگان کرمانشاه، کشور و وکلایمان، پدر، مادرم و فرزند آن مرحومه نجفی را بخشیده ایم و از خون عزیزمان گذشتیم. خرسندیم که هیچ معامله ای با خون آن بزرگوار نکردیم.

نجفی علاوه بر قتل عمد به نگهداری «اسلحه غیرمجاز» نیز متهم بود و در این پرونده به دو سال حبس محکوم شده است. حکم دو سال زندان وی “غیرقطعی” و قابل تجدید نظر در دیوان عالی ایران است.

برخی چهره های شناخته شده و کارشناسان حقوقی اعلام کرده اند که ابهامات زیادی در پرونده قتل میترا استاد وجود دارد. محمود علیزاده طباطبایی، وکیل سابق نجفی 28 مرداد طی اظهار نظری گفت که شهردار سابق تهران، میترا استاد را به قتل نرسانده و مقتول با سلاح دیگری به قتل رسیده است.

علیزاده طباطبایی در مصاحبه با روزنامه رسالت گفته بود: کارشناس اسلحه گفته ۹ گلوله شلیک شده است که این ۹ گلوله از دو اسلحه باید باشد و چهار پوکه نیست؛ به آقای نجفی می‌گوییم این چیست؟ می‌گوید نمی‌دانم. می‌گوییم اسلحه شما ۷۶۵ بوده است. این اسلحه ۹ میلی‌متری را قاچاقی خریدید؟ می‌گوید نمی‌دانم. می‌گویم مگر می‌شود اسلحه ۷۶۵ تبدیل به ۹ میلی متری شود؟ ابهامات خیلی زیادی وجود دارد.

محمود علیزاده طباطبایی در میانه دادگاه مربوط به پرونده قتل میترا استاد، به دلایل نامعلومی از سوی شهردار سابق تهران کنار گذاشته شد.

محمد علی نجفی در دولت هاشمی رفسنجانی وزیر آموزش و پرورش و در دولت حسن روحانی٬ معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی بود. وی همچنین در تابستان سال ۱۳۹۶ به عنوان دوازدهمین شهردار تهران انتخاب شد. نجفی سال گذشته در پی حضور در مراسمی که کودکان در آن به رقص پرداختند، مورد انتقاد قرار گرفته و در فروردین همان سال به دلیل “بیماری” از سمت شهرداری تهران استعفا داد.