ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 28.08.2019, 12:49

وزیر خارجه ژاپن: از ایران خواستیم به توافق هسته‌ای پایبند باشد


چهارشنبه ۶ شهريور ۱۳۹۸

وزیر امورخارجه ژاپن گفت که در جریان دیدار با همتای ایرانی‌اش، خواستار پایبندی ایران به توافق هسته‌ای شده است.

به گزارش ایسنا به نوشته روزنامه الشرق الاوسط، تارو کونو وزیر امورخارجه ژاپن پس از دیدارش با محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران در جمع خبرنگاران تصریح کرد: باتوجه به موضع ژاپن مبنی بر حمایت قاطع از توافق هسته‌ای، از طرف ایرانی خواستیم تا به توافق پایبند باشد و هرچه زودتر به اجرای کامل تعهداتش در این توافق بازگردد و به‌علاوه از اقداماتی که می‌تواند برخلاف توافق باشد، پرهیز کند.
به نوشته این روزنامه چاپ لندن، کونو در ادامه گفت که دو طرف در دیدار روز سه‌شنبه خود بر سر حفظ و تقویت روابط میان ایران و ژاپن که در طول تاریخ از روابط دوستانه با یکدیگر برخوردار بوده‌اند و همچنین لزوم کاهش تنش‌ها میان تهران و واشنگتن توافق کردند.
الشرق الاوسط در ادامه نوشت: خروج یک‌جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای 2015 و سپس بازگرداند تحریم‌ها علیه ایران به تنش‌ها میان تهران و واشنگتن در طول بیش از یک سال گذشته دامن زده است. ایران به تازگی اجرای برخی از تعهداتش در توافق را به حالت تعلیق درآورده است، توافقی که هدف آن محدودیت برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی در ازای رفع تحریم‌های این کشور بوده است.
به گزارش ایسنا، وزیران امورخارجه ایران و ژاپن در دیدار روز گذشته خود درباره روابط دو جانبه، آخرین تحولات و تحرکات دیپلماتیک در خصوص اجرای برجام، مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله شرایط در خلیج فارس و خاورمیانه و سایر موضوعات مورد علاقه گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.
ظریف که در سفر آسیایی خود پس از چین به ژاپن رفته است، صبح امروز نیز با نخست‌وزیر این کشور در شهر یوکوهوما دیدار و گفت‌وگو کرد.
شینزو آبه نخست وزیر ژاپن در این دیدار گفت که کشورش اهداف مقامات ایران را در نظر دارد و به تلاش‌ها در راستای ثبات منطقه ادامه خواهد داد.
همچنین وزیر امورخارجه کشورمان ضمن استقبال از نقش دولت ژاپن، تاکید کرد که ایران خواهان افزایش تنش نیست.