ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 28.08.2019, 6:57

ظریف پاسخ تهران به پیشنهادهای ماکرون را به محل اجلاس برده بود


یک کارشناس و تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل در خصوص حضور غیرمنتظره وزیر امور خارجه در اجلاس سران گروه هفت گفت: مشخص است که بحث‌های مطرح شده میان ایران و فرانسه از سوی آقای ماکرون با طرف‌های گروه هفت مطرح شده بود و در نتیجه لازم بود که آقای ظریف نیز موارد مطرح شده با مقام‌های فرانسوی را هرچه زودتر به سمع مقام‌های ایران رسانده و خواسته طرف فرانسوی نیز این بود تا هرچه سریع‌تر پاسخ را دریافت کند تا بتواند با طرف آمریکایی و سران آلمان و انگلیس در میان بگذارد.

عبدالرضا فرجی‌راد در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در تحلیل سفر غیرمنتظره وزیر امور خارجه به محل برگزاری اجلاس گروه هفت گفت: اجلاس گروه هفت، اجلاس مهمی است و در واقع رهبران تصمیم‌گیر جهان در این اجلاس حضور دارند و آقای ماکرون هم از قبل اقداماتی را آغاز کرده بود تا تنش را کاهش دهد و ایران وارد فاز سوم اقدامات اجرایی خود در خصوص کاهش تعهدات نشود.

وی ادامه داد:  لذا از زمانی که وزیر امور خارجه روز جمعه به فرانسه سفر کردند بحث‌هایی مورد بررسی قرار گرفت که پیش‌تر در مکالمات تلفنی روسای جمهور دو کشور مطرح شده بود.

فرجی‌راد افزود: در واقع مشخص است که این بحث‌ها از سوی آقای ماکرون با طرف‌های گروه هفت مطرح شده بود و در نتیجه لازم بود که آقای ظریف نیز موارد مطرح شده با مقام‌های فرانسوی را هرچه زودتر به سمع مقام‌های کشور رسانده و خواسته طرف فرانسوی نیز این بود تا هرچه سریع‌تر پاسخ را دریافت کند تا بتواند با طرف آمریکایی و سران آلمان و انگلیس در میان بگذارد. آقای ظریف نیز قطعا با جواب ایران در محل این نشست شرکت کرده است.

این دیپلمات پیشین گفت: همزمان نیز مشخص است که آنچه بین آقای ماکرون و آقای ظریف گذشته به سمع رهبران گروه هفت رسانه شده و ما می‌بینیم که در پایان حضور وزیر امور خارجه در فرانسه هم طرف فرانسوی نسبت به نتیجه گفت‌وگوها اظهار امیدواری کرده و هم تلویحا در توئیت آقای ظریف این امر مشخص است که گفته‌اند این مسیر سخت البته ارزش امتحان کردن دارد.

وی افزود: در واقع هر دو طرف به طور نسبی راضی هستند اما امید صد در صدی ندارند و احتیاط را پیشه می‌کنند؛ با این وجود نمی‌توان امیدها را از دست داد. باید صبر کنیم و ببینیم از این پاسخی که آقای ظریف به فرانسه بردند و طرح آن از سوی رئیس‌جمهور فرانسه با سران گروه هفت چه نتیجه‌ای اتخاذ می‌شود و آیا این نتیجه پاسخگوی خواست ایران است. 

این کارشناس و تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل در پاسخ به این سوال که آیا معتقد هستید ترامپ در جریان دعوت وزیر امور خارجه به محل اجلاس اطلاع داشت یا خیر، گفت: قطعا سران گروه هفت از این دعوت مطلع بودند چرا که آنچه می‌دانیم این است که یکی از بحث‌های مهم این نشست بحث ایران بوده و شواهد حاکی از این است که رئیس‌جمهور آمریکا نیز در این مساله همراه بوده است .

وی افزود: معتقد هستم آمریکایی‌ها نمی‌خواهند خود را خیلی روی اقدامات فرانسه فعال نشان دهند و بیشتر به اقدامات ژاپن چشم دوخته‌اند و البته نیم نگاهی به سایر اقدامات نیز دارند. همه در حال پیشبرد کار با احتیاط هستند. حالا روزنه‌ای ایجاد شده که باید منتظر باشیم.