ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 27.08.2019, 20:52

شیوانظرآهاری: نوشین جعفری بی‌گناه است، من بی‌گناهم


«ایران‏وایر»

«شیوا جان من این‎جا خیلی تحت فشارم. خواهش می‎کنم یوزرنیم و پسورد و ایمیل اکانت “یاردبستانی” تو توییتر رو بده. خانواده‌ات رو هم تحت فشار می‌گذارند اگر این رو ندی. خواهش می‌کنم کمک کن زودتر نجات پیدا کنم. همه چیز توییتر الان افتاده گردن منِ بدبخت. نجاتم بدید از این جا.»

«نوشین جعفری» با گریه این جملات را به زبان می‌آورد. روز گذشته «شیوا نظر آهاری»، فعال مدنی این فایل صوتی را در فضای مجازی منتشر کرد. این فایل صوتی روز چهارشنبه از اکانت خصوصی نوشین جعفری در اینستاگرام برای او ارسال شده است.

نوشین جعفری، عکاس سینما، تئاتر و مطبوعات است که سه هفته پیش بازداشت شده اما هنوز مشخص نیست کدام نهاد او را بازداشت کرده است.

شیوا نظرآهاری به «ایران‏وایر» می‌گوید: «از این صدا کاملا مشخص است که نوشین جعفری با توجه به اتهام سنگینی که به او زده‌اند، تحت فشار بسیار شدیدی است. پیام صوتی به وضوح همه چیز را نشان می‌دهد.»

او چند ماهی است که برای ادامه تحصیل از ایران خارج شده و احتمالا به همین دلیل است که نوشین جعفری در فایل صوتی به او می‌گوید خانواده‌ات را تحت فشار قرار می‌دهند.

نظرآهاری در این‌باره به «ایران‎وایر» می‌گوید: «فعلا خدا رو شکر برای خانواده من مشکلی پیش نیامده است و امیدوارم مشکلی هم پیش نیاید.»

شانزدهم مرداد ۱۳۹۸، در حالی که چهار روز از بازداشت نوشین می‌گذشت، خبر دستگیری او در شبکه‌های مجازی، ابتدا از سوی اکانت‌های امنیتی در توییتر انتشار یافت و بعد به رسانه‌های حکومتی رسید.

اکانت‌های امنیتی از سوی کاربران فضای مجازی به اکانت‌هایی گفته می‌شوند که معمولا با اسم مستعار فعالیت می‌کنند و از سوی نهادهای امنیتی و با هدف پرونده‌سازی برای افراد مختلف هدایت می‌شوند.

آن‌ها نوشین جعفری را به عنوان ادمین اکانت «یاردبستانی»، یکی از اکانت‌هایی که در اصطلاح کاربران ایرانی، «برانداز» و در ادبیات حکومتی، «هتاک به ائمه» نامیده می‌شود، معرفی کردند و خواستار برخورد و اشد مجازات با او شدند.

در ادبیات جمهوری اسلامی، برانداز به کسانی گفته می‌شود که برای از بین رفتن نظام جمهوری اسلامی تلاش می‌کنند. هتاک به ائمه نیز به افرادی می‌گویند که از امامان و پیامبران اسلام تقدس‏زدایی می‌کنند.

شیوا نظرآهاری هرگونه انتساب نوشین جعفری به اکانت یاردبستانی را رد می‌کند. او به «ایران‎وایر» می‌گوید: «هم فعالیت‌های من و هم فعالیت‌های نوشین کاملا روشن بوده است و خودشان هم می‌دانند که این اکانت هیچ ربطی به ما ندارد.»

او فایل صوتی‌ که خودش در پاسخ به صحبت‌های نوشین ارسال کرده را هم منتشر کرده است. نظرآهاری در بخشی از این فایل صوتی می‌گوید: «خودشان هم می‌دانند که این اکانت هتاک هیچ ربطی به ما ندارد. فعالیت من همیشه روشن بوده و بعد از چندبار دستگیری، پرونده فعالیت‌های من در وزارت اطلاعات موجود است. ما همیشه برای اعتقادات و مقدسات مردم احترام قائل بوده و هستیم و این رویکرد و این ادبیات هتاکانه هیچ‌وقت ادبیات ما نبوده است.»

شیوا نظرآهاری، فعال حقوق بشر، عضو هیات موسس، دبیر سابق و سخن‎گوی «کمیته گزارش‎گران حقوق بشر» و عضو فعال «کمپین یک میلیون امضا» که برای حقوق زنان برپا شده بود، پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸ در محل کارش بازداشت شد. او را به «محاربه»، «تبانی و اجتماع علیه امنیت ملی»، «اخلال در نظم عمومی» و «تبلیغ علیه نظام» متهم کرده بودند.

نظرآهاری درباره فعالیت‌های نوشین جعفری به «ایران‎وایر» می‌گوید: «نوشین از ۱۰ سال پیش، حتی قبل‌تر از آن کاملا دنبال علاقه شخصی‌ خود رفت، کار عکاسی انجام داد و خیلی هم در کارش موفق شد و چند تا جایزه برد. این یک کارنامه بسیار مشخص است و هیچ مدرکی درباره این که بشود نوشین را به چنین اکانت‌هایی منتسب کرد، وجود ندارد.»

یکی از دلایلی که از سوی کاربران امنیتی و رسانه‌های حکومتی به عنوان مدرک اداره اکانت یاردبستانی از سوی نوشین جعفری عنوان کرده‎اند، وبلاگ قدیمی او با نام «یاردبستانی» بوده که سال‌ها پیش فعالیت آن متوقف شده است.

شیوا نظرآهاری می‌گوید: «نوشین ۱۵ سال پیش این وبلاگ را داشته است. یار دبستانی عنوانی ناشناخته نیست، یک عنوان عمومی و مشهور در ایران است. ترجیع‌بند یک سرود مبارزاتی است و ممکن است همین الان هم اگر سرچ کنید، بتوانید ده‌ها وبلاگ یا اکانت در جاهای مختلف به عنوان یاردبستانی پیدا کنید. پس همین موضوع، فرضیه ارتباط نوشین با اکانت یاردبستانی را به دلیل این که قبلا وبلاگی با این اسم داشته است، کاملا رد می‌کند.»

پیش از شیوا نظرآهاری، دوستان، نزدیکان و حتی ادمین یاردبستانی هم هرگونه نزدیکی نوشین جعفری با این اکانت را به شدت تکذیب کرده‌اند. اما نه تنها تکذیبیه‌های آن‌ها از سوی رسانه‌های حکومتی مورد توجه قرار نگرفته است که حتی سخن‌گوی قوه قضاییه اتهاماتی که اولین بار از سوی کاربران امنیتی فضای مجازی مطرح شده را در نشست با خبرنگاران درباره نوشین جعفری بازگو کرده است. «غلام‌حسین اسماعیلی» در پاسخ به خبرنگارانی که علت بازداشت این عکاس خبری را پرسیده‌ بودند، گفته بود: «این فرد نه به خاطر خبرنگار بودن بلکه به خاطر اهانتی که به مقدسات و حضرت “سیدالشهدا” انجام داده بود و هم‎چنین تبلیغی که علیه نظام جمهوری اسلامی انجام داده بود، تحت تعقیب قرار گرفته است.»

شیوا نظرآهاری در این باره می‌گوید: «در این پرونده هر چیزی که اتفاق افتاده، کاملا غیر قانونی بوده است. زیرا هرچیزی که الان در بازجویی‌های نوشین مطرح می‌کنند، در حد اتهام است و اتهام تا در دادگاه بررسی نشود، جرمی را متوجه کسی نمی‌کند. طبق قانون هم اصل بر برائت متهم است. بنابراین، فضاسازی که علیه نوشین اتفاق افتاد، یک کار غیر قانونی بود که می‌توانست پی‎گرد داشته باشد؛ حتی صحبت‌هایی که سخن‎گوی قوه قضاییه مطرح کرد. اما متاسفانه این اتفاق نمی‌افتد.»

شیوا نظرآهاری در بخش دیگری از فایل صوتی که در پاسخ به نوشین فرستاده است، می‌گوید تا قبل از دستگیری نوشین، اکانت یار دبستانی را نمی‌شناخته است. این موضوع مورد تردید صاحبان اکانت‌های امنیتی قرار گرفته است. او میگوید: «واقعا هم همین سه هفته پیش که نوشین بازداشت شد، از وجود این اکانت باخبر شدم چون درست است که من از سال ۲۰۱۱ در توییتر فعالیت می‌کنم اما اگر نگاه کنید، تعداد توییت‌های من در کل شاید حدود ۳۰۰، ۴۰۰ تا باشد. یعنی خیلی در توییتر فعال نبودم. در این هفت، هشت ماهی که از ایران خارج شدم، کمی فعال‌تر شده‌ام. آن هم به این دلیل که آدم می‌خواهد در جریان موضوعات قرار داشته باشد. تعداد افراد محدودی را فالو می‎کنم که هیچ وجه مشترکی با آن اکانت ندارند.»

روز گذشته و پس از انتشار این فایل صوتی، کلیه اکانت‌های نوشین جعفری از شبکه‌های اجتماعی حذف شدند. شیوا می‌گوید: «بعد از انتشار این ویدیو، مشخص شد که اکانت‌های نوشین جعفری در حال حاضر ناامن هستند. دست خودش نیست و دارد از طرف افراد دیگری هدایت می‌شود. با پی‎گیری‌هایی که دوستان انجام دادند و نامه‌هایی که فرستادند، تمام اکانت‌های نوشین در شبکه‌های اجتماعی بسته شده‎اند.»

شیوا نظرآهاری معتقد است در پرونده نوشین جعفری، همه چیز غیرقانونی پیش رفته است: «از نظر من، همه چیز در پرونده نوشین غیر قانونی و غیر عادی پیش رفته اما تنها امیدواری‌ من این است که هرچه زودتر این مساله حل و نوشین جعفری آزاد شود.»

او در صفحه اینستاگرام خود نوشته است: «صدای نوشین مانند تیری است که هر روز محکم‌تر در قلبم فرو می‌رود و روح و جسمم را انگار متلاشی کرده است. خانواده‌ام تهدید شده‌اند و خودم وسط ماجرایی قرار گرفته‌ام که هیچ خط و ربطی به آن ندارم. اما این‎ها باید ثبت شوند تا شاید جایی، روزی در تاریخ نشانی باشد از این که بیش از ۱۰۰سال است در این مملکت مردم به دنبال “عدالت‌خانه” بوده‌اند و هنوز عدالت هر روز در ایران قربانی بازی‌های سیاسی و امنیتی می‌شود. نوشین جعفری بی‌گناه است، من بی‌گناهم و به نظرم خودشان بهتر از ما این را می‌دانند.»

چند ساعت پیش، «شهرزاد جعفری»، خواهر نوشین در توییترش نوشت: «پس از انتشار ویدیو از گریه و خواهش خواهرم برای کمک و نجاتش، امروز نه تنها بازپرس پرونده پاسخی به مادرم نداد بلکه از ورودش به دادسرای اوین نیز جلوگیری به عمل آوردند.»