ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 19.08.2019, 20:16

عمر البشیر ۹۰ میلیون دلار از عربستان گرفته است


رادیو فردا

یکی از بازپرسان پرونده عمر البشیر روز دوشنبه ۲۸ مرداد به دادگاه گفت حاکم سابق نظامی سودان اعتراف کرده که ۹۰ میلیون دلار پول نقد از خاندان سلطنتی عربستان سعودی دریافت کرده است.

احمد علی، سرگرد پلیس و از ماموران تحقیق در جلسه افتتاحیه دادگاه مربوط به فساد مالی عمر البشیر که یک خبرنگار خبرگزاری فرانسه نیز در آن حضور داشت گفت رئیس‌جمهوری سابق سودان به او گفته است که این پول توسط فرستادگان محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، به او تحویل شد.

عمرالبشیر که حدود ۳۰ سال در راس یک دولت نظامی و اسلامی بر سودان حکومت می‌کرد روز دوشنبه در یک کاروان بزرگ نظامی به محل دادگاه در موسسه قضایی و علوم حقوقی منتقل شد.

او در سالن دادگاه داخل یک قفس نشسته بود، در حالی که صورتش را اصلاح نکرده بود و یک دشداشه سفید محلی و عمامه پوشيده بود.

اعضای خانواده او در دادگاه شعار «الله اکبر» سر دادند و او نیز با همین کلمات به آنها پاسخ داد.

دیکتاتور سابق سودان روز ۱۱ آوریل امسال پس از ماه‌ها تظاهرات از قدرت برکنار شد. قانون اساسی موقت سودان که هدف آن انتقال قدرت به غیرنظامیان است روز یکشنبه رسما امضا شد.

عمر البشیر از سوی دیوان دادگستری بین‌المللی به ارتکاب جرایم جنگی، جرایم علیه بشریت و نسل‌کشی در منطقه دارفور در غرب سودان متهم شده است.

اما موضوع پرونده‌ای که دادگاه از روز دوشنبه در خارطوم بررسی آن را آغاز کرده، اتهامات مربوط به دریافت و تملک منابع مالی خارجی است.

بازپرس پلیس به دادگاه گفت حدود ۷.۸ میلیون یورو و مقداری دلار و پوند سودانی در اقامتگاه البشیر کشف شده است.

سرگرد احمد علی گفت: «متهم به ما گفته است که این پول بخشی از مبلغ ۲۵ میلیون دلاری است که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی برای او فرستاده تا بتواند خارج از بودجه دولتی از آن استفاده کند».

بازپرس پلیس افزود عمر البشیر به آنها گفته است که ملک عبدالله پادشاه سابق عربستان سعودی قبل از مرگش در سال ۲۰۱۵ در دو مورد ۳۵ میلیون و ۳۰ میلیون دلار برای او فرستاده است.

به گفته بازپرس پلیس پول ارسالی از سوی خاندان سلطنتی عربستان تبدیل و هزینه شده است و عمر البشیر به یاد نمی‌آورد برای چه مصرفی خرج شده و هیچ مدرکی هم برای مشخص کردن این هزینه‌ها ندارد.

به گفته پلیس، آقای البشیر این موضوعات را در طول بازپرسی در دوران بازداشتش گفته است.

قراراست جلسه بعدی محاکمه او روز شنبه برگزار شود.