ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 19.08.2019, 13:16

ربیعی: از مازیار ابراهیمی دلجویی شد


برخی اظهارات علی ربیعی در نشست خبری خود با خبرنگاران/ دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۸

درباره حضور زنان در ورزشگاه

* الزام فیفا فقط برای ما نیست و برای همه کشورهای عضو فیفا است، بنابراین بر اساس  قوانین موجود فیفا این موضوع مطرح شده است. پروژه های اجتماعی مسائل خودش را دارد. باید این مسئله را با رعایت موازین و فرهنگ حل کنیم. با در نظر گرفتن دغدغه های مردم و نهادها، هماهنگی ها دارد صورت می گیرد تا در دیدارهای ملی زنان حضور داشته باشند. به همین اندازه که دکتر سلطانی فر و همکارانشان تلاش می کنند از دغدغه ها بکاهند و حضور را فراهم کنند ما هم کمک می‌کنیم تا آرام آرام این زیر ساخت ها یک رفتار منطقی را ایجاد کنند.

درباره اظهارات محمد یزدی در مورد دولت حسن روحانی

* این مجادلات دردی را از جامعه دوا نمی کند. نظر ایشان یک نظر شخصی است نظر جامعه مدرسین این نیست. هرگونه لطمه به جامعه روحانیت لطمه به جایگاه مردم است. جامعه روحانیت از اهمیت زیادی برخوردار  است. در شرایطی که همه ما باید باهم از مشکلات عبور کنیم اینگونه مطالب درست نیست. دولت هم بنایی ندارد به این موضوع ورود پیدا کند و آن را یک نقد شخصی می‌دانیم.

درباره مازیار ابراهیمی از متهمان ترور دانشمندان هسته‌ای که اعلام کرد اعترافاتش اجباری بوئ

* این موضوع به این دولت ارتباطی ندارد، اطلاعات کلی که وجود دارد این است که کار کارشناسی ضد جاسوسی روی موضوع وارد نشده است. همان زمان از ایشان دلجویی شد. بنای دولت این است که این اتفاقات در زیر مجموعه دولت صورت نگیرد. این اتفاق در دولت‌های گذشته بوده است. آن ها باید پاسخ‌گو باشند.

درباره بازار ارز

* آقای همتی در جلسه یکشنبه هفته قبل ستاد اقتصادی دولت، بحث بازار متشکل ارزی را مطرح کردند. این بازار مانند بازار بورس خواهد بود که صرافان و بانک‌ها در آن عضو هستند و دولت در آن دخالتی نخواهد داشت.
این بازار به وسیله خود صنف شکل گرفته و هدایت می‌شود و به ما کمک می‌کند تا دبی، کردستان عراق و هرات تاثیری بر وضعیت بازار ارز ایران نداشته باشند و  وضعیت ارز متعادل شود.  وقتی این گزارش مطرح شد برخی از ابعاد آن نیازمند تامین بیشتر برخی زیرساخت‌ها است و اینکه آن بازار به مکانی برای جابجا کردن نرخ ارز تبدیل نشود. مقرر شد آقای همتی آرام آرام این مسئله را بررسی کند و زیرساخت‌ها فراهم شود. بنای دولت تشکیل بازار متشکل ارزی است، ما فکر می‌کنیم تشکیل این بازار کمک کننده است.

درباره کانال گفت‌وگو با آمریکا

تنها کانال ما سفارت سوییس است که رسما اعلام می‌کنیم.  آقای دکتر ظریف در چند روز آینده عازم پاریس هستند قطعا این تحریم، تحریم خود آمریکا از گفت‌وگو بوده است. به طور روشن ما نقطه نظرمان را اعلام کردیم باید تروریسم اقتصادی پایان بگیرد بعد از پایان تروریسم در شرایط برابر تصمیم لازم را می‌گیریم. آنهایی که از روند مذاکره بیرون رفتند باید اعلام موضع کنند. موضع ما مشخص است تروریسم اقتصادی را بردارید ما مثل شرایط گذشته می‌شویم. 

سخنکوی دولت با اشاره به انتشار اسنادی در این زمینه تصریح کرد:‌ تصور این بود که ایران سه ماهه فرو می پاشد و این موضوع را به اروپایی‌ها و کشورهای منطقه القا کرده بودند و برای آینده ایران جلسه می‌گذاشتند. بنابراین با جریانی که وقتی نمی تواند نظامی را دچار براندازی کند و بعد برای مذاکره بر می‌گردد، ما نمی‌توانیم اعتماد کنیم.

وضعیت روابط با کشورهای حاشیه خلیج فارس

* علائم خوبی را در برخی از کشورهای منطقه می‌بینیم که آن را به نفع منطقه و مردم می‌دانیم. مردم منطقه نباید هزینه امنیت و انرژی ارزان دیگران را پرداخت کنند، به همان اندازه که آمریکا از براندازی در ایران ناامید شد، کشورهای منطقه به پایداری امنیت و دوستی های منطقه ای بیشتر توجه کردند.
برای ما حساب امارات و عربستان از آمریکا جدا است. ما در یک منطقه هستیم و به هر چارچوبی که کشورهای منطقه امنیت را تامین کنند، معتقدیم. ایران برای توافق های ۲ جانبه در زمینه مسائل گمرکی، تجاری و امنیتی با کشورهای منطقه آمادگی دارد. ایران خود را مسئول اصلی امنیت در خلیج فارس، دریای عمان و تنگه های اسراتژیک می‌داند.