ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 17.08.2019, 10:40

نگرانی از بازگشت غده سرطانی آرش صادقی به دلیل فقدان مراقبت‌های پزشکی


گلرخ ایرایی همسر آرش صادقی زندانی که پس از خروج تومور سرطانی در کتف راستش در شهریور ۹۷ تاکنون برای معاینه به بیمارستان منتقل نشده است به کمپین حقوق بشر در ایران گفت دست راست او به شدت ورم کرده و بی‌حس است و علیرغم درخواست‌های متعدد از خرداد ۹۷ تاکنون هنوز او برای معاینه به بیمارستان منتقل نشده است. خانم ایرایی گفت به شدت نگران است که تومور او مجددا بازگشته باشد.

آرش صادقی زندانی سیاسی ۲۰ شهریور ماه سال گذشته برای خروج تومور سرطانی در استخوان کتف راستش به بیمارستان منتقل شد. روز اول برای عکس‌برداری و آزمایش‌های پیش از جراحی طی شد و سه روز پس از جراحی علیرغم گفته پزشکان برای نیاز به بستری بودن او برای طی شدن دوران آنتی بیوتیک درمانی مجددا به زندان رجایی شهر بازگشت. از آن زمان تاکنون او برای معاینه به بیمارستان منتقل نشده است.

گلرخ ایرایی درباره وضعیت همسرش در آخرین ملاقات با او به کمپین گفت: «آخرین ملاقات من چهارشنبه ۱۶ مرداد بود که با آرش ملاقات حضوری داشتم. دست راستش به شدت ورم کرده و کاملا بی‌حس است. آرش می‌گفت از کتف تا نوک انگشت دست‌ش از کار افتاده است. اما علیرغم درخواست‌های ما هنوز او را به بیمارستان منتقل نکردند. یک بار در خرداد ماه قرار بود او را ببرند که این وعده عملی نشد. بعد دوباره گفتند تیرماه، اما باز او را نبردند. در پاسخ به پیگیری‌هایم وعده دادند که شهریور او را به بیمارستان منتقل می‌کنند اما با توجه به اینکه هر بار گفتند او را می‌برند و نشده، اکنون ما بسیار نگرانیم که دوباره این اتفاق نیافتد.»

همسر آرش صادقی با اشاره به اینکه کتف آرش پس از جراحی مورد معاینه مجدد پزشکان قرار نگرفته است گفت: «دست او یک سال پس از جراحی ورم شدید دارد. او در طی این یک سال آنتی بیوتیک مصرف می‌کرده که استفاده زیاد آنتی بیوتیک هم عوارض دارد. ما درخواست مان این است که به غیر از معاینه دست او، کل بدن او نیز آزمایش شود چون امکان دارد که تومور برداشته شده در همان ناحیه یا جاهای دیگر بدن مجددا متاستاز (سرایت) کرده باشد. با این حال تاکنون هیچ قولی برای انجام این درخواست‌ها به ما داده نشده، فقط گفتند شهریور ماه به بیمارستان اعزام خواهد شد.»

گلرخ ایرایی درباره عمل جراحی او در سال گذشته نیز گفت: «پزشک گفته بود آرش پس از جراحی حداقل باید ۲۰ روز در بیمارستان بماند تا دوره آنتی بیوتیک درمانی را انجام دهد اما مقامات قضایی با آن قبول نکردند و آرش دو یا سه روز پس از جراحی به زندان بازگشت.»

خانم ایرایی گفت: «دکترش گفته بود آرش پس از عمل باید شیمی درمانی انجام دهد اما اگر بعد از شیمی درمانی به محیط زندان برگردد برایش بیشتر ضرر دارد و او این کار را انجام نمی‌دهد، مگر آرش در مرخصی باشد یا در بیمارستان بستری شود. که مقامات قبول نکردند. ما به شدت اکنون نگرانیم که بیماریش دوباره برگشته باشد.»

پدر آرش صادقی پس از جراحی فرزندش در گفت‌وگویی با کمپین گفت او را با دستنبد و پابند و درد شدید به زندان بازگردانده‌اند و «این دو روزی که بیمارستان بود همسرم با میوه‌های طبیعی کمپوت درست کرد و مقداری آبمیوه گرفتیم ولی نگذاشتند حتی یک قطره آبمیوه و یا کمپوت بخورد.»

بهنام موسیوند، زندانی سیاسی پیشین و از دوستان آرش صادقی روز ۲۶ شهریور با انتشار ویدئوی کوتاهی از آرش صادقی در بیمارستان، اقدام زندانبانان را «سبعیت و دنائت» خواند و در توییترش نوشت: «انسان در مقابل این حجم سبعیت و دنائت می‌مونه؛ با کدوم معیار انسانی با بیمار این کار رو می‌کنن؟ آرش صادقی رو با این وضعیت پس از یک عمل ۷ساعت و نیمه و در شرایطی که نیاز به طیِ مراحل درمان در بیمارستان داشت، برخلاف نظر پزشک به محیط آلوده‌ی زندان برگردوندن.»

حسین رونقی، زندانی سیاسی پیشین که در زندان به بیماری کلیوی دچار شد، نیز در توییترش با غیرقانونی خواندن انتقال  آرش صادقی به زندان نوشت: «بازگرداندن یک انسان بی‌گناه بعد از عمل جراحی به زندان غیرقانونی و غیرانسانی است.آرش صادقی یک زندانی بیمار است، بیماری در آزادی و زمانی که به همه امکانات درمانی و … دسترسی داری آزاردهنده است وای به حال زمانی که در زندان بیمار شوی و مورد جراحی قرار بگیری!»

آرش صادقی فعال سیاسی و مدنی ۳۸ ساله از سال ۱۳۸۸ تا کنون بارها به دلیل فعالیت‌های سیاسی و مدنی و حقوق بشری مسالمت‌ آمیز توسط نهادهای امنیتی مختلف بازداشت و محاکمه و زندانی شده است. آقای صادقی در پرونده‌های مختلف مجموعا به ۱۵ سال زندان محکوم شده و هیجده خرداد ۹۵ برای تحمل حبس بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. این فعال سیاسی مدنی طی مدت تحمل زندان بارها به دلیل تضییع حقوقش دست به اعتصاب غذا زده و یکی از دلایل اصلی بیماری او ضعف ناشی از اعتصاب غذا و عدم درمان بوده است.

گلرخ ایرایی همسر آرش صادقی نیز به دلیل فعالیت‌های سیاسی و مدنی بارها بازداشت شده است،خانم ایرایی به اتهام «توهین به مقدسات» از طریق نوشتن داستان منتشر نشده‌ای که در زمان تفتیش خانه آنها از سوی ماموران امنیتی کشف شد به پنج سال حبس محکوم  و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» از طریق شرکت در تجمعات مختلف مقابل زندان اوین، دیدار با زندانیان سیاسی و خانواده‌های کشته شدگان سال ۸۸ به یک سال حبس محکوم شد. این حکم از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی صادر شد و در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر عینا تایید شد.براساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، او باید بیشترین مجازات را که شامل پنج سال حبس برای اتهام توهین به مقدسات بود متحمل می‌شد.

گلرخ ایرایی پس از اتمام دوران حکمش در تاریخ ۱۸ فروردین ۹۸  آزاد شد. این آزادی با قرار کفالت ۶۰ میلیون تومانی تا روشن شدن وضعیت پرونده دومش که با آتنا دائمی زندانی دیگر مشترک است صورت گرفت.