ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 13.08.2019, 11:46

کلانتری: ترکیه می‌تواند دریاچه ارومیه را نجات دهد


تهران/ خبرگزاری آناتولی

عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست ایران امروز سه شنبه در نشست خبری خود در تهران در پاسخ به خبرنگار آناتولی پیرامون مذاکرات برای انتقال آب دریاچه وان به دریاچه ارومیه گفت: بر اساس مطالعات و مذاکرات ما امکان انتقال آب از وان در شرق ترکیه به دریاچه ارومیه وجود دارد.

وی در ادامه با اشاره به مطالعات دو ساله ایران درباره امکان انتقال آب تصریح کرد: آب دریاچه وان می تواند جایگزینی برای دریاچه ارومیه باشد تا از خشکی نجات یابد. دریاچه وان ۴۵۰ متر ارتفاع بالاتری نسبت به دریاچه ارومیه دارد. فاصله دو دریاچه هم ۱۶۵ کیلومتر است».

کلانتری افزود: مطالعاتی را در این زمینه شروع کردیم و در حال حاضر ارتفاع آب وان زیاد شده است. عمق این دریاچه بیشتر از ۳۵۰ متر شده است که خطری برای زندگی موجودات در کف آن به شمار می‌رود.

کلانتری با بیان اینکه در نتیجه مطالعات مشخص شده است که انتقال به لحاظ علمی مشکلی ندارد ادامه داد: «با توجه به نزدیکی دریاچه و مطالعات دو ساله انتقال اب از نظر شیمیایی مشکلی ندارد. قرار شد مذاکرات بیشتری صورت گیرد و سالی یک تا دو میلیارد آب وارد دریاچه ارومیه شود اگر به تفاهم رسیدیم و به چند سوال باقیمانده علمی پاسخ داده شود در آینده امکان انتقال آب ارومیه را می توان از این طریق تامین کرد. نکته مهم این است که ارتفاع دریچه وان بیشتر بوده و امکان ورود آب به صورت سیلابی به دریاچه ارومیه وجود دارد».

رئیس سازمان محیط زیست ایران در این نشست خبری به سوالی درباره آبگیری سد ایلیسو اظهار داشت: دولت ترکیه از سال‌ها پیش و از زمان جنگ ایران و عراق شروع به ساخت شبکه های سد سازی کرد. ساخت این سد مشکلاتی پیش آورده و به علت عدم شفافیت آب‌های مرزی خط کشی های لازم انجام نگرفته است. هر کشوری به خود حق می‌دهد با آب‌های مرزی و خروجی خود هرگونه که می خواهد رفتار کند. ترک‌ها حق خود می دانند و به این دلیل که شفافیت وجود ندارد وزارت خارجه ایران باید فعالیت بیشتر انجام دهد. چون اثرات سد ایلیسو مشخص است.امیدواریم بتوانیم با ترکیه کنار بیاییم».