ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 12.08.2019, 21:50

تداوم اعتصاب غذای ۴ زندانی در زندان ارومیه


مصطفی سبزی، قادر سلیمی، بشیر پیرماوانه و رحمی تورگوت، چهار تن از زندانیان سیاسی و امنیتی محبوس در زندان ارومیه، که از مدتی پیش جهت استیفای حقوق خود با طرح مطالباتی جداگانه دست به اعتصاب غذا زده بودند، کماکان در اعتصاب به سر می برند. تاکنون هیچ گونه رسیدگی ای از سوی مسئولین زندان و مراجع قضایی به خواسته‌های آنها صورت نگرفته است. وضعیت جسمانی این زندانیان نامناسب گزارش شده و گفته می شود دچار افت فشار خون و کاهش وزن شده اند. بشیر پیرماوانه و رحمی تورگوت از روز دوشنبه ۳۱ تیرماه، و مصطفی سبزی و قادر سلیمی از روز سه شنبه ۱ مردادماه دست به اعتصاب غذا زده اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، چهار زندانی محبوس در زندان ارومیه که از مدتی پیش با طرح مطالباتی جداگانه دست به اعتصاب غذا زده بودند، کماکان در اعتصاب به سر می‌برند.

علیرغم این که بیش از ۲۰ روز از اعتصاب غذای مصطفی سبزی، قادر سلیمی، بشیر پیرماوانه و رحمی تورگوت، می گذرد، تاکنون هیچ گونه رسیدگی‌ای از سوی مسئولین زندان و مراجع قضایی به خواسته‌های این زندانیان صورت نگرفته است.

وضعیت جسمانی این زندانیان نامناسب گزارش شده و گفته می‌شود که دچار افت شدید وزن شده‌اند. همچنین برخی از آنها توان راه رفتن را از دست داده‌اند.

همچنین پیشتر گزارش‌هایی مبنی بر اعمال فشار بر این زندانیان برای پایان دادن به اعتصاب غذا منتشر شده بود. بر اساس این گزارشات، مسئولین زندان با احضار این زندانیان و ارائه فرم‌هایی به آنها، از پذیرش مسئولیت در قبال اعتصاب‌شان شانه خالی کرده بودند.

لازم به ذکر است در تاریخ ۳ مردادماه، این زندانیان به بهداری زندان ارومیه منتقل شده و مورد معاینه قرار گرفتند. سپس رییس زندان ارومیه این زندانیان را احضار و با دادن وعده هایی مبنی بر رسیدگی به مطالباتشان، آنان را به پایان اعتصاب غذا ترغیب کرده بود.

«بشیر پیرماوانه» و «رحمی تورگوت» روز دوشنبه ۳۱ تیرماه در اعتراض به مخالفت مسئولین زندان با درخواست های آنان مبنی بر اعزام به مرخصی و آزادی مشروط، و «مصطفی سبزی» و «قادر سلیمی» از روز سه شنبه ۱ مردادماه با طرح مطالبات جداگانه ای مبنی بر استیفای حقوقشان دست به اعتصاب غذا زدند.

مصطفی سبزی در خردادماه سال ۹۳ بازداشت و توسط شعبه یک دادگاه انقلاب از بابت اتهام “عضویت در یکی از گروه های مخالف نظام”  به ۱۵ سال حبس محکوم شد. حکمی که در دیوان عالی کشور نیز تایید شده است. اعتصاب غذای آقای سبزی در اعتراض به مخالفت مسئولین با درخواست انتقال وی به زندان ماکو، محل سکونتش صورت گرفته است. گفتنی است که طی ۲ سال گذشته مکررا با درخواست انتقال وی به زندان ماکو مخالفت شده است.