ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 08.08.2019, 21:54

کیهان کلهر برنده جایزه اکسپوی جهانی ومکس شد


ایران اینترنشنال

کیهان کلهر، موسیقی‌دان ایرانی برنده جایزه اکسپوی جهانی وومکس ۲۰۱۹ شد.

کمانچه ساز تخصصی کیهان کلهر است، او در کنار آهنگسازی،کمانچه، سه‌تار و شاه‌کمان نیز می‌نوازد.

مرکز موسیقی جهانی روز پنج‌شنبه، ۱۷ مرداد با انتشار این خبر در وبسایت خود، نوشت که قرار است این جایزه روز ۲۷ اکتبر، به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد وومیکس در تامپره فنلاند به کیهان کلهر اعطا شود.

این موسیقی‌دان  در ارتباط با این جایزه گفت: «دریافت جایزه وومکس برای من خیلی مهم است. این جایزه ادای احترام به فرهنگ غنی موطن من ایران و هنر بی‌زمان پارسی است که در حال شکوفایی است و از محبوبیت جهانی برخوردار است.»

این نوازنده شناخته‌شده کمانچه در ادامه افزود: «در حالی که قدرت‌ها با سر درآوردن از هر گوشه جهان بر جدایی، مرزها و عدم مدارا تاکید دارند، موسیقی ما را گرد هم می‌آورد و انسانیت مشترکمان را به یادمان می‌اندازد. به عنوان یک شهروند این جهان، در برابر این توجه و احترام، متواضعانه در کنار هنرمندانی می‌ایستم که موسیقی‌شان این وحدت را مستحکم‌تر می‌کند.»

کیهان کلهر قرار است در این مراسم به همراه اردال ارزنجان، نوازنده دیوان اهل ترکیه دونوازی داشته باشند.

در مراسم اختتامیه وومکس ۲۰۱۹، جوایز دیگری نیز به برندگان آن اعطا خواهد شد که هنوز مشخص نیست  چه کسانی هستند.

دو روز پیش، کیهان کلهر با انتشار تصویری در صفحه شخصی خود در اینستاگرام، از پنج ستاره شدن آلبوم «هنوز پاییز است» از سوی مجله سانگ‌لایز خبر داد.

این آلبوم که با همراهی گروه سه نفره هلندی «رامبرانت تریو» خلق شده، در زمره ده آلبوم برتر سال ۲۰۱۹ نیز قرار گرفته است.

آلبوم هنوز پاییز است،  از دو قسمت اصلی تشکیل شده؛ کلهر در بخش نخست، کمانچه و در بخش دوم، ساز ابداعی شاه‌کمان نواخته است و حال و هوای آن بیشتر در مایه شوشتری و اصفهان سیر می‌کند.

نام کیهان کلهر در سال ۲۰۱۷ به فهرست برندگان جایزه گرمی اضافه شد؛ پس از آنکه در بخش موسیقی ملل، جایزه بهترین آلبوم سال به «مرا به خانه بخوان» اثری از گروه «جاده ابریشم» به سرپرستی «یویوما» نوازنده و آهنگساز نامدار چینی تبار رسید.