ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 16.07.2019, 14:44

زنان فوتبال ایران را تعلیق می‌کنند؟


مهلت دو هفته‌ای فیفا به فدراسیون دیروز تمام شد همزمان با این موضوع AFC نام ایران را از سایت خود حذف کرد و بعد از ساعاتی بازگرداند

شهروند
وقتی رئیس فیفا در نامه انتقادی و گلایه‌‌آمیز خود به فدراسیون فوتبال در تاریخ ٢٨ خرداد ٩٨ به این موضوع اشاره کرد که حضور تماشاگران زن ایرانی برای تماشای فینال لیگ قهرمانان آسیا در ورزشگاه آزادی یکی از مهمترین دستاوردهای او در فوتبال جهان بوده، به خوبی مشخص است که بالاترین مقام رسمی فوتبال در جهان تا چه اندازه پیگیر موضوع حضور زنان در ورزشگاه‌های ایران است. حالا که مهلت او به فدراسیون فوتبال ایران تمام شده، انبوهی از شایعات به وجود آمده و حتی خیلی‌ها از تعلیق صحبت می‌کنند!
مهلتی که دیروز به پایان رسید
جیانی اینفانتینو از زمانی که ریاست فیفا را بر عهده گرفته، در حاشیه دو سفر خود به ایران با مقامات ورزش و دولت ایران جلساتی را برگزار کرده و رسما از آنها  قول گرفته بود که این مسأله که مغایر با اساسنامه فیفا و قوانین است، در کشور ما برطرف شود. از آنجا که قول ایران به فیفا برای آزادی حضور زنان در ورزشگاه‌ها اجرایی نشد، اینفانتینو حدود یک ماه قبل در نامه‌ای به مهدی تاج رسما به فوتبال ایران تا ١٥ جولای (٢٤ تیر) مهلت داد تا اقدامات نهایی برای برطرف‌کردن موانع حضور زنان در ورزشگاه‌ها را برطرف کرده و گزارش رسمی این اتفاق مهم را به شخص او ارایه بدهند. رئیس فیفا تهدید کرده بود که اگر ایران اقدامات مقتضی را در این رابطه انجام ندهد و برای مسابقات مقدماتی جام‌جهانی ٢٠٢٢ زنان در ورزشگاه حضور نداشته باشند، برخوردی جدی با فوتبال کشور ما خواهد داشت.
بسترسازی‌ای که کافی نبود
در همان مقطع البته مدیران فوتبال ایران اصل و ترجمه نامه اینفانتینو، رئیس فیفا، را برای وزارت ورزش ارسال کردند و با مساعدت وزیر ورزش و تفاهم با فدراسیون قرار شد که علاوه بر بسترسازی لازم برای ورود خانواده‌ها به ورزشگاه، در مکانیزم صدور کارت پوشش خبری مسابقات لیگ ایران برای نخستین‌بار برای خبرنگاران و عکاسان ورزشی زن که در حوزه ورزش فعالیت می‌کنند‌ آی‌دی کارت صادر شود که این خبر از سوی مازیار ناظمی، مدیرکل روابط عمومی وزارت ورزش، هم اعلام شد. با وجود این فعالیت‌ها در این مدت هیچ خبر رسمی درباره از بین رفتن ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه‌ها از طرف هیچ یک از ارگان‌های رسمی ورزشی و غیر ورزشی اعلام نشد. تنها خبر منتشرشده  البته تکراری بود و مدیران وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال اعلام کرده بودند که بسترسازی لازم برای حضور زنان در ورزشگاه درحال انجام است.
پاسخ عجیب فدراسیون به فیفا
دیروز هم با توجه به پایان مهلت فیفا به ایران، فدراسیون فوتبال رسما جواب نامه جیانی اینفانتینو را به سوییس ارسال و تأکید کرد که در مسابقات فوتسال زیر ٢٠‌ سال آسیا در تبریز زنان در سالن مسابقات حضور داشتند و این نشان می‌دهد که فدراسیون نسبت به نامه فیفا بی‌اهمیت نیست و پیگیری‌های لازم را برای این اتفاق انجام می‌دهد.
چرا بازی تیم‌ملی بدون تماشاگر شد؟
در همین رابطه شنیده می‌شود که مدیران فدراسیون فوتبال با هماهنگی وزارت ورزش تصمیم داشتند که مقدماتی را فراهم کنند تا زنان بتوانند تماشاگر بازی دوستانه تیم‌ملی بزرگسالان و تیم امید که روز گذشته برگزار شد، باشند. با این حال به یک‌باره صبح دیروز فدراسیون به صورت رسمی اعلام کرد که بازی بدون حضور تماشاگر برگزار می‌شود و به همین ترتیب شایعه شد که مجوز حضور زنان در ورزشگاه صادر نشده است.
حذف نام ایران از سایت AFC
در چنین شرایطی دیروز یک خبر جنجالی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مثل بمب منفجر شد. این خبر مربوط به حذف نام ایران از جدول رده‌بندی برای تیم‌های باشگاهی کنفدراسیون فوتبال آسیا در سایت AFC بود که بازتابی گسترده داشت. البته ساعاتی بعد این مشکل برطرف شد و اسم ایران به لیست کنفدراسیون فوتبال آسیا بازگشت. در همین رابطه مهدی تاج گفت: «این خبر درست نبود و  فقط یک اشتباه تایپی بوده و اتفاق خاصی رخ نداده است».
خطر تعلیق وجود دارد
با در نظرگرفتن تمام جوانب مربوط به این پرونده اما باید گفت که فیفا برای حل مشکل حضور زنان در ورزشگاه بیشتر از هر زمان دیگری جدی است و در حال حاضر در یک‌قدمی خطر حذف از مسابقات رسمی بین‌المللی باشگاهی و ملی قرار داریم. پس باید صبر کرد و دید آیا در روزهای آینده بالاخره یک خبر رسمی درباره سیاست ایران در قبال درخواست فیفا درباره حضور زنان در ورزشگاه اعلام خواهد شد یا موضوع با ادامه ابهامات شکل پیچیده‌تری به خود می‌گیرد.