ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 12.07.2019, 8:26

آقایان در راحت خود نشسته، به مردم می‌گویند مقاومت کتید


خبرگزاری آناتولی

درحالی که با اعلام افزایش ظرفیت غنی سازی و کاهش تعهدات برجامی از طرف ایران، بحران تازه‌ای در روابط میان این کشور با آمریکا و اتحادیه اروپا ایجاد شده، دغدغه اصلی مردم ایران بحران اقتصادی و معیشتشان است.

از طرف دیگر ساقط کردن پهپاد آمریکایی و پایان مهلت ۶۰ روزه ایران به اروپا نیز بر بحران سیاسی و اقتصادی تهران افزوده است.

به این دلایل مردم این کشور بیش از پیش مشکلات اقتصادی را لمس کرده و از لزوم روابط بهتر با جهان می‌گویند.

خبرنگار آناتولی با حضور در بازار بزرگ تهران، با مردم راجع به این مشکلات و چشم انداز آینده‌شان گفت‌وگو کرده است.

گروه‌های افراطی در گوشه امن خود نشسته و بانگ جنگ سر می‌دهند

حیدر سرهنگی، یکی از اصناف بازار تهران با اشاره به اینکه کاهش تعهدات ایران در برجام، وضعیت مردم را بغرنج کرده است، اظهار داشت: «دولت باید به این توافق پایبند بوده و فکر خروج از آن را از سرش بیرون کند. اگر آمریکا از این توافق خارج شده مشکلی نیست، از نو مذاکره می‌کنیم. ما اهل گفت‌وگو هستیم.»

وی با یادآوری تخریبات جنگ ایران و عراق تصریح کرد: «مردم تمایلی به آغاز جنگ جدید ندارند اما برخی افراطیون در امنیت خود نشسته و فریاد جنگ سر می‌دهند. آقایان راحت نشسته و به مردم «مقاومت» «مقاومت» می‌گویند.

دولتمردانی که در خانه‌های ۱۵۰۰ متری خود نشسته‌اند و ترس بیرون انداخته‌شدن توسط صاحبخانه را ندارند، مداوام به مردم می‌گویند که مقاومت کنید. کدام مقاومت؟ مگر امکان و توان مقاومت در دست مردم باقی مانده است؟»

مهدی محمدزاده، یکی دیگر از اصناف بازار تهران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار آناتولی با اشاره به اینکه هیچ کس طرفدار جنگ نیست، اظهار داشت: «جنگ هزینه‌های زیادی برای کشور خواهد داشت. طرف آمریکایی نیز خواهان آن نیست و اتفاقات فعلی جنگ اقتصادی و سرد است. ما هم قبول داریم که کشورهای دیگر به وعده‌هایشان عمل نمی‌کنند اما از دولت می خواهیم که به داد مردم برسد. چونکه وضعیت اقتصادی مردم بسیار بد است و تحت فشار زیادی هستند.»

حسین فتحی زاده نیز یکی از شهروندانی است که برای خرید به بازار تهران آمده، وی می گوید: «ایران به دلایل اقتصادی و فشارهای معیشتی باید پایبند به توافق هسته‌ای باشد. درست است که آمریکا از این توافق خارج شده اما ایران نباید آن را ترک کند. مقامات باید در این باره به محاکم بین المللی شکایت کنند چرا که خروج از آن راهکار نیست و مردم را عاجزتر می‌کند. وضعیت مردم هر روز بدتر می‌شود.»

وی تصریح کرد: «درست است که همه کشورها حق دستیابی به فن آوری هسته‌ای را دارند، اما آیا با این شرایط؟ و در وضعیتی که مشکلات اقتصادی بیداد می‌کند؟ جنگ در این شرایط وحشتناک خواهد بود.»

زهرا عابدی معلم بازنشته نیز در گفت‌وگو با خبرنگار آناتولی گفت: «تحریم های آمریکا ایران را بسیار ضعیف کرده است. در صورت جنگ زندگی همه نابود می‌شود. اکنون نیز در وضعیت خوبی نیستیم اما جنگ آن را بسیار بدتر هم می‌کند. در جنگ ایران و عراق کودکان و جوانان زیادی جان خود را از دست دادند، به همین دلیل دیگر خواهان جنگ نیستیم. گفت‌وگو بهترین راه حل و فصل اختلافات است.»