ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 09.07.2019, 10:10

کودکان کار را به سمت کارگاه‌های زیرزمینی سوق ندهیم


معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: اگر در رابطه با کودکان کار برخورد ضربتی انجام شود، آنها به کار در کارگاه‌های زیرزمینی سوق داده می‌شوند.

سه شنبه ۱۸ تير ۱۳۹۸
آرمان
به گزارش آرمان به نقل از ایلنا، حبیب‌الله مسعودی فرید(معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور) در ارتباط با طرح ساماندهی کودکان خیابان که در دست اجراست، گفت: بنا بر آیین‌نامه ساماندهی کودکان کار که مصوبه هیئت دولت است، برنامه به این صورت است که ابتدا باید کودکان از سطح شهر توسط سازمان بهزیستی و ان‌جی‌اوها جمع‌آوری شوند. این امر با کمک شهردای و در صورت لزوم  با حمایت نیروی انتظامی در حال انجام است.

مسعودی فرید گفت:  طی سال‌های اخیر تعداد کودکان کار و خیابان در حال افزایش است و به ویژه تعداد زیادی از این کودکان، کودکان غیرایرانی هستند. کودکان کار غیرایرانی به صورت قاچاقی وارد کشور می‌شوند و تنها ۳ درصد آنها حاصل ازدواج زنان ایرانی با افراد تبعه غیرایرانی هستند.

وی در ارتباط با روند اجرای طرح گفت: طبق آنچه در آیین‌نامه آمده و آنچه مصوبه شورای اجتماعی کشور در چند سال گذشته است، نحوه کار به این صورت است که با چند سازمان‌ مردم‌نهادی که داوطلب همکاری بودند، به اضافه فرمانداری و شهرداری و نیروهای انتظامی و اداره اتباع خارجی، بوسیله مددکاران داوطلب کودکان کار در خیابان‌ها جمع می‌شوند. سپس کودکان به مرکز فوریت‌های شهرداری منتقل می‌شوند. در آنجا اولویت با احراز هویت کودکان کار است. دومین مرحله بررسی بالینی و پزشکی است، تا اگر کودکان بیماری حادی دارند، در چهار بیمارستانی که در تهران هماهنگی شده است، بستری و درمان شوند و اگر بیماری حادی ندارند، ارجاع می‌شوند به دو مرکزی که مدیریت آنها توسط خود ان‌جی‌اوها صورت می‌گیرد. یک مرکز در مورد کودکان غیرایرانی است که با اداره اتباع ارتباط دارد.

وی در این باره افزود: تصمیمات مربوط به کودکانی که اوراق هویت دارند یا ندارند با خود اداره اتباع است، اما بازهم سازمان بهزیستی نظارت دارد، مهم است که شرایط با روحیه کودک تطابق داشته باشد، حالا چه ایرانی و چه غیرایرانی. هدف این است که ساماندهی جدی در زمینه کودکان اتفاق بیافتد تا شاهد حضور دوباره کودکان نباشیم. این مستلزم یک گزارش مددکاری است که بوسیله مددکاران انجام می‌گیرد تا بعد مداخلات بعدی را پیشنهاد بدهند.

مسعودی فرید گفت: در گام سوم در رابطه با خانواده کودک و مشکلاتی که دارند مداخلاتی صورت می‌گیرد. اگر یک خانواده یک کودک نیازهای حمایتی داشته باشد ما و کمیته امداد امام پیگیری می‌کنیم. آنها که تنها معضل فقر دارند، یک جلسه با استانداری و رییس کمیته امداد امام داشتیم تا پیگیری شود و آنهایی که مشکلات آسیب‌های اجتماعی داشتند، مانند اعتیاد و... بهزیستی بتواند کمک‌های لازم را بعمل آورد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی در توضیح اهمیت احراز هویت کودکان غیرایرانی و ایرانی بیان کرد: احراز هویت از آن جهت مهم است که این کودکان حدود ۸۱ درصد غیرایرانی هستند و از این ۸۱ درصد ۵۳ درصد هیچ اوراق هویتی ندارند. ما باید اگر بچه ای را پذیرش می‌کنیم و دوباره دو هفته دیگر در خیابان او را ملاقات می‌کنیم بشناسیم و رسیدگی بیشتری در رابطه با خانواده او کنیم. این فقط با اوراق هویت ممکن است و  نمی‌توانیم بچه‌هایی که اوراق هویت ندارند را بازشناسی کنیم. همه این ردیابی‌ها با کمک حمایت از کودکان انجام می‌گیرد.

وی در ارتباط با تلاش سازمان بهزیستی برای رفع نقاط ضعف طرح گفت: همیشه طرح در میدان با معضلات متعددی روبه رو خواهد که مسئولین اجرایی به طور مدام جلساتی برای پایش عملکرد در طرح دارند. آخرین جلسه رفع اشکالات طرح با حضور استاندار و تمامی مسئولین ذی‌ربط چند روز پیش صورت گرفت و مصوبات تکمیلی ارائه شد تا طرح با قدرت پیش برود. مسئله مهم این است که کودک در هر شرایطی که باشد هیچ تقصیری در ایجاد این شرایط ندارد. بنابراین گوشزد شده است که تمام مسئولینی که در این حوزه فعال هستند، می‌بایست تمام اخلاق حرفه‌ای و انسانی را مدنظر داشته باشند.

مسعودی فرید اظهار کرد: قرار نیست کودک کار امروز پنج سال آینده یک شیشه‌شور ۱۸ ساله بشود. اما در این قضیه نمی‌شود ضربتی عمل کرد، چرا که کودک کار در خیابان اوضاع بهتری دارد تا در کارگاه‌های زیرزمینی. اگر رفتار ضربتی انجام شود کودکان به کار در کارگاه‌های زیرزمینی سوق داده می‌شوند، خیابان‌ها برای آنها هم از نظر درآمد و هم از نظر امنیت جسمی و شاید جنسی بهتر است. رویکرد ما باید رویکرد کاملا حمایت کننده باشد.