ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 25.06.2019, 11:00

واشنگتن‌پست: ترامپ حادثه قتل خاشقجی را جدی نمی‌گیرد


خبرگزاری آناتولی

روزنامه «واشنگتن پست» در سرمقاله‌ امروز خود با «عربستان سعودی یک روزنامه‌نگار را کشته است، اما به نظر می‌رسد ترامپ این حادثه را جدی نمی‌گیرد» اعلام کرد: او حامی اصلی کاخ پادشاهی عربستان سعودی که تیمی را برای قتل خاشقجی تیمی به استانبول اعزام کرد، به شمار می‌رود.

در این مقاله همچنین آمده است:

«دونالد ترامپ در پی قتل خاشقجی تاکید کرد این جنایت نتایج بدی به همراه خواهد داشت. اکنون از وقوع آن حادثه 8 ماه گذشته و ترامپ این پرونده را کنار گذاشته است.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در سفر به ریاض موضوع قتل خاشقجی را مطرح نکرد. این نشان می دهد که دولت ترامپ دیگر حادثه مذکور را فراموش کرده است.

براساس گزارش اگنس کالامارد، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور اعدام‌های فراقضایی قتل جمال خاشقجی، توسط عربستان سعودی از پیش طراحی‌ شده است.

دو مقام سعودی چند دقیقه قبل از ورود خاشقجی به کنسولگری گفته‌اند: “جسد او را مثله خواهیم کرد. هرچند سنگین است، ولی آن را در کیسه‌های پلاستیکی می گذاریم و کار تمام می‌شود”.

طبق گفته کالامارد، این قتل، اعدام فراقضایی و مسئولیت آن برعهده دولت عربستان سعودی بوده، اما از دیدگاه دونالد ترامپ، درباره این حادثه درباره به اندازه کافی تحقیق شده است.

آیا عواقب بد مدنظر ترامپ،، این بود؟ قتل عمدی روزنامه‌نگار حامی دموکراسی از دیدگاه او اهمیت ندارد. وی به پشتیبانی از پادشاهی دیکتاتوری که قاتلان (خاشقجی) را اعزام کرد، علاقه زیادی دارد.

دونالد ترامپ در این خصوص بسیار حساس عمل می کند. حال آمریکا از این سیاست او چه سودی می برد؟ شرکت در جنگی غیرقانونی در یمن و لکه‌ای غیراخلاقی که پاک شدنی نیست».

لازم به ذکر است جمال خاشقجی در تاریخ ۲ اکتبر ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول به قتل رسید. کاخ سفید اعلام کرده که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در این جنایت نقشی نداشته است.

اگنس کالامارد، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور اعدام‌های فراقضایی نیز هفته گذشته پس از انجام تحقیقات طولانی گزارش خود را منتشر کرد. وی در این زمینه به خبرنگار آناتولی گفت: «این قتل فراتر از یک جنایت بین‌المللی است. بسیاری از قوانین بین‌المللی در این حادثه نقض شده است. این حادثه روابط بین‌المللی بسیار خدشه‌دار کرده و به این دلیل باید مورد توجه جدی شورای امنیت قرار بگیرد».