ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 06.06.2019, 22:25

مکرون: در بیشتر مسائل ایران، مواضع ما با آمریکا یکسان است


بی بی سی: امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، می‌گوید مواضع کشورش در مورد ایران در بسیاری موارد با آمریکا یکسان است.

آقای مکرون امروز (پنجشنبه ۶ ژوئن/۱۶ خرداد) در پاریس در حاشیه مراسم سالگرد عملیات نرماندی در جنگ جهانی دوم میزبان دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بود.

رئیس جمهور فرانسه خواستار حفظ توافقنامه هسته‌ای بین قدرتهای جهانی و ایران موسوم به برجام و مذاکرات همزمان با ایران در سایر زمینه‌ها شد.

آقای مکرون گفت که قدرتهای غربی می‌خواهند مطمئن شوند که ایران «به سلاح هسته‌ای دست نیابد.»

رئیس جمهور فرانسه با اشاره به برجام تاکید کرد که براساس این توافقنامه چنین «ابزاری برای این [کار] تا سال ۲۰۲۵ وجود دارد و حالا می‌خواهیم بیشترش کنیم و ضمانت کامل در دراز مدت داشته باشیم.»

آقای مکرون در اظهارت خود همچنین به برنامه موشکی ایران اشاره کرد و گفت «می‌خواهیم توانمندی موشکی‌ آنها [ایران] را کم کنیم و همچنین می‌خواهیم فعالیتهای منطقه‌ای آنها را محدود کنیم.»

رئیس جمهور فرانسه می‌گوید که هدف مشترک قدرتهای غربی «صلح در منطقه» است.

رئیس جمهور آمریکا سال گذشته میلادی و با هدف آنچه «اصلاح توافق هسته‌ای و وادار کردن جمهوری اسلامی به تغییر رفتار» خواند، کشورش را از برجام خارج کرد.

این اقدام آمریکا با مخالفت روسیه و چین و دیگر کشورهای اروپایی عضو برجام روبرو شد.

آقای ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی خود برجام را توافقی بد توصیف کرده بود که مانع از دستیابی جمهوری اسلامی به تسلیحات اتمی در بلندمدت نخواهد شد.

وی همچنین حکومت ایران را متهم کرده بود که دارایی‌های آزاد شده را به جای بهبود شرایط اقتصادی مردم این کشور، به فعالیت‌های برون مرزی و، به گفته او، حمایت از تروریسم و بی‌ثبات‌سازی منطقه اختصاص داده بود.

در ماه مه سال گذشته، رئیس جمهور آمریکا رسما خروج کشورش از برجام را اعلام کرد و از ماه اوت، تحریم‌های هسته‌ای علیه جمهوری را به تدریج بازگرداند. اوایل ماه نوامبر، بخش انرژی شامل صادرات نفت و همچنین بخش خدمات مالی و بانکی ایران مورد تحریم قرار گرفت.