ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 01.06.2019, 18:15

محکومیت امیرسالار داودی وکیل حقوق بشری: ۳۰ سال زندان ؛ ۱۵ سال قابل اجرا


همسر امیرسالار داودی وکیل دادگستری که از تاریخ ۲۹ آبان ۹۷ در بازداشت به سر می‌برد روز شنبه ۱۱ خرداد خبر داد که این وکیل با اتهامات متعدد مجموعا به ۳۰ سال حبس محکوم شده است. به گفته همسر این وکیل، او به این حکم ناعادلانه اعتراضی نخواهد کرد.

طناز کلاهچیان که خود وکیل دادگستری است روز ۱۱ خرداد ماه در توییترش خبر داد که همسرش از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به ۳۰ سال حبس مجموعا متهم شده است که طبق ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، ۱۵ آن قابل اجرا است. طبق گفته خانم کلاهچیان بیشترین مجازات او  «محکومیت به ۱۵ سال حبس برای «تشکیل گروه کانال تلگرامی» قابل اجرا است.

طناز کلاهچیان در توییتر خود نوشته است: «حکم #امیرسالار_داودی صادر شد. ایشان مطابق رای شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب جمعا به ۳۰ سال حبس برای اتهامات متعدد محکوم شد و مطابق ماده ۱۳۴ مجازات اشد یعنی “محکومیت به ۱۵ سال حبس برای تشکیل گروه(کانال تلگرامی)” قابل اجرا هست. آقای داودی تصمیم گرفته به این حکم اعتراض نکند.»

پیش از این وحید مشکانی فراهانی، وکیل امیرسالار داودی در گفت‌وگویی با کمپین در تاریخ ۲۷ فررودین ۹۸ گفته بود او متهم به چهار اتهام «همکاری با دول متخاصم از طریق مصاحبه»، «تبلیغ علیه نظام»، «توهین به مقامات» و «تشکیل گروه برای براندازی نظام» است. به گفته وکیل داودی، مستندات تمام این اتهامات نوشته‌های او در یک کانال تلگرامی به نام «بدون روتوش» استخراج شده است.

اکنون براساس نوشته همسر این وکیل، آقای داودی فقط برای اتهام «تشکیل گروه کانال تلگرامی» به ۱۵ سال حبس محکوم شده است.

امیرسالار داودی پیش از بازداشت یک کانال تلگرامی به نام «بدون روتوش» را اداره می‌کرد که در آن مطالبی در حوزه صنفی وکالت و دیدگاه‌های سیاسی و اجتماعیش را می‌نوشت. به دلیل همین کانال تلگرامی، طناز کلاهچیان همسر او نیز به شعبه دوم بازپرسی زندان اوین احضار شده بود.

همسر این وکیل در توییتی در تاریخ هفتم خرداد ماه خبر داد که همسرش هنوز در سلول انفرادی به سر می‌برد. این در حالی است که او در آبان ۹۷ بازداشت شد و با توجه به برگزاری دادگاه و صدور حکم‌اش،  طبیعتا ماهها پیش بازجویی‌اش به اتمام رسیده و باید در بند عمومی باشد. خانم کلاهچیان در توییتر خود نوشته است: «۱۷۰ روز بازداشت . عجیب است که هنوز انفرادی هستی .این را از تلفن دیشبت که شماره خصوصی بود می شد فهمید . اما با اعلام ختم رسیدگی ، علت اینکه هنوز در انفرادی هستی قابل درک نیست . #امیرسالار_داودی #جای_وکیل_زندان_نیست»

بازداشت بی‌رویه وکلا و صدور حکم‌های سنگین روال قضایی یک سال اخیر شده است. نسرین ستوده، وکیل دادگستری نیز با هفت اتهام در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب مجموعا به ۳۳ سال زندان محکوم شد که البته با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، بیشترین مجازات او یعنی ۱۲ سال حبس برای اتهام «تشویق به فساد و فحشا» قابل اجرا است. خانم ستوده نیز به دلیل ناعادلانه بودن روند دادگاه‌های انقلاب به حکم خود اعتراضی نکرد.

شعبات ۲۸ و ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست محمد مقیسه و ابوالقاسم صلواتی از سال ۸۸ تا کنون حکم‌های سنگینی برای وکلا، روزنامه‌نگاران، فعالان مدنی و سیاسی صادر کرده‌اند.

امیرسالار داودی در تاریخ ۲۹ آبان ۹۷ در محل کارش بازداشت شد و تاکنون بازداشت موقت او برای چندین بار تمدید شده است. آقای داودی تاکنون وکیل پرونده بسیاری از متهمان سیاسی و عقیدتی از جمله زینب جلالیان زندانی کرد محکوم به حبس ابد بوده است. او سال‌ها تلاش کرد تا به خانم جلالیان مرخصی درمانی برای چشم‌هایش داده شود که بی‌نتیجه ماند.این وکلا علاوه بر وکالت متهمان سیاسی و عقیدتی و تحلیل و نوشته‌های انتقادی شخصی، مدیریت کانال تلگرامی «بدون روتوش» را به عهده داشت که مسایل صنفی وکلای دادگستری و نظراتش را در آن منعکس می‌‌کرد.