ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 17.05.2019, 21:46

رویترز: بیمه نروژ سپاه را عامل خرابکاری نفتکش‌ها در فجیره می‌داند


بی بی سی: خبرگزاری رویترز می‌گوید برآورد یک شرکت بیمه نروژی از حادثه اخیر چهار نفتکش‌ در بندر فجیره امارات این است که «به احتمال زیاد» سپاه پاسداران در آن خرابکاری ادعایی دست داشته است.

رویترز می‌گوید گزارش محرمانه اتحادیه مشترک کشتی‌داران نروژ برای بیمه ریسک جنگ (دی‌ان‌کی) به دستش رسیده است.

به گزارش رویترز بیمه نروژی به این نتیجه رسیده که احتمالا زیردریایی‌های کوچ کنترل از راه دور که بین ٣٠ تا ۵۰ کیلوگرم مواد منفجره حمل می‌کردند برای این خرابکاری ادعایی استفاده شدند.

روز یکشنبه امارات متحده عربی اعلام کرد علیه چهار نفتکش در بندر فجیره این کشور عملیات خرابکارانه‌ای انجام شده است. یکی از نفتکش‌ها با پرچم نروژ حرکت می‌کرده، یکی امارات و دو نفتکش دیگر هم متعلق به عربستان سعودی بوده‌اند.

ایران از خرابکاری در این نفتکش‌ها ابراز نگرانی کرده و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه، گفته پیش‌بینی می‌کرد چنین اتفاقاتی برای «دامن زدن به تنش» رخ دهد.

رویترز می‌گوید در گزارش شرکت بیمه نروژی دی‌ان‌کی آمده است که بقایای انفجار در نفتکش نروژی شبیه بقایای قایق‌های کنترل از راه دوری است که پیشتر توسط شبه‌نظامیان حوثی یمن استفاده شده است.

بر این مبنا، شرکت نروژی گفته به احتمال زیاد سپاه پیشتر تجهیزات انفجاری با قابلیت تنظیم جی‌پی‌اس را در اختیار حوثی‌ها قرار داده بود.

این گزارش با استناد به تهدید اخیر ایران مبنی بر بستن تنگه هرمز، گفته است که این خرابکاری احتمالا برای فرستادن پیغامی به آمریکا انجام شده است.