ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 17.05.2019, 19:44

دولت ترکیه ممنوعیت ملاقات با اوجالان را لغو کرد


دویجه وله فارسی: دولت ترکیه ممنوعیت ملاقات با عبدالله اوجالان، رهبر پ‌ک‌‌ک را پس از هشت سال لغو کرد. اوجالان تاکنون ۲۰ سال در زندان به سر برده است. کارشناسان لغو ممنوعیت ملاقات با اوجالان را با انتخابات در استانبول در ارتباط می‌دانند.
 
عبدالحمید گل، وزیر دادگستری ترکیه روز پنجشنبه ۱۶ مه (۲۶ اردیبهشت) اعلام کرد که وکلای اوجالان مجاز دارند دوباره با او ملاقات کنند. خبرگزاری فرانسه در گزارشی درباره لغو ممنوعیت ملاقات با اوجالان می‌نویسد که در ترکیه هزاران نفر دست به اعتصاب غذا زده‌اند تا به حبس اوجالان پایان داده شود.

وزیر دادگستری ترکیه در یک کنفرانس مطبوعاتی خطاب به روزنامه‌نگاران گفت که ممنوعیت ملاقات با اوجالان لغو و امکان ملاقات با او اکنون تضمین شده است. وزیر دادگستری ترکیه در عین حال تاکید کرده است که ملاقات با اوجالان بنا به دلایل امنیتی می‌تواند محدود شود.

عبدالله اوجالان، رهبر حزب کارگران کردستان در دوم مه سال جاری با دو تن از وکلای خود در زندان جزیره امرالی دیدار کرد. وکلای اوجالان آخرین بار در سال ۲۰۱۱ با او دیدار کرده بودند. بعد از ۸ سال چهار تن از وکلای اوجالان تقاضا کرده بودند با موکل خود دیدار کنند که با دیدار دو تن از آنان موافقت شد.

وکلای اوجالان در نشست مطبوعاتی که در روز دوشنبه ۶ مه (۱۶ اردیبهشت) در هتل “تاکسیم هیل” استانبول برگزار شد، این دیدار را “تاریخی” توصیف کردند.

آنها در نشست مطبوعاتی خود در هتل “تاکسیم هیل” استانبول متن بیانیه اوجالان را هم خواندند. در این بیانیه آمده است که در حل مسائل سوریه باید حساسیت‌های ترکیه را نیز مد نظر قرار داد.

بخشی از سوریه توسط یگان‌های مدافع خلق کنترل می‌شود و دولت ترکیه به ویژه نواحی مرزی خود را که توسط شبه نظامیان کرد کنترل می‌شود را تهدیدی جدی برای امنیت خود می‌داند. دولت ترکیه این شبه‌نظامیان را شاخه سوری پ‌ ک ک و تهدیدی علیه حاکمیت این کشور قلمداد می‌کند.

رهبر پ ک ک در بخش دیگری از پیام خود از هزاران زندانی اعتصابی اعضای حزب دمکراتیک خلق که از ماه نوامبر برای بهبود وضعیت حبس اوجالان دست به اعتصاب غذا زده‌اند خواست که جان خود را به خطر نیاندازند.

وکلای اوجالان خواستار ملاقات دوباره با موکل خود شدند

ابراهیم بیلمز، یکی از وکلای اوجالان روز پنجشنبه ۱۶ مه (۲۶ اریبهشت) اعلام کرد که او برای دیدار با موکل خود کتبا درخواست کرده است. او همچنین خبر داد  که در حال حاضر در انتظار دریافت اجازه ملاقات است.

به گفته وکیل اوجالان مهم‌ترین مسئله دریافت پاسخ مثبت برای ملاقات با اوجالان از طرف مقامات است. بعد از ۲ مه ملاقات دیگری با اوجالان انجام نگرفته است.

وکیل اوجالان تاکید کرد که برای آنها خیلی مهم است که موکل آنها بتواند به طور مرتب نامه‌نگاری کند، تماس تلفنی داشته باشد و با خانواده خود ملاقات کند. در ژانویه ۲۰۱۹ برادر اوجالان موفق شد با او دیدار کند.

حزب دمکراتیک خلق‌ها که از کردهای ترکیه طرفداری می‌کند اعضای خود را فراخوانده است که برای آزادی اوجالان مبارزه کنند. بنا به گفته این حزب بیش از سه هزار نفر دست به اعتصاب غذا زده‌اند و هشت نفر در این اعتصاب جان خود را از دست داده‌اند.

لیلا گون یکی از نمایندگان حزب دمکراتیک خلق برای آزادی اوجالان دست به اعتصاب غذا زده است. خانم گوون خواستار آزادی عبدالله اوجالان است. او هشتم نوامبر ۲۰۱۸ اعتصاب غذای خود را آغاز کرد و به شرایط حبس اوجالان اعتراض کرد. گفته می‌شود دولت ترکیه در این ارتباط واکنش نشان داده و دریافت اجازه ملاقات وکلای اوجالان هم به دنبال این اعتراض‌ها بوده است.

بسیاری از کردها به اعتراض خانم گوون پیوسته‌اند. بنا به ادعای حزب دمکراتیک خلق‌ها بیش از ۳ هزار نفر درزندان‌های ترکیه دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

بیش از ۲۰ سال است که رهبر پ ک ک در زندان به سر می‌برد. او ۲۶ بهمن ۱۳۷۷ (۱۵ فوریه ۱۹۹۹) در یک عملیات در نایروبی، پایتخت کنیا دستگیر شد. پ ک ک از سال ۱۹۸۴ در ترکیه مبارزه مسلحانه را آغاز کرده و در نبرد این گروه با نیروهای دولتی تا کنون بیش از ۴۰ هزار نفر کشته شده‌اند. اوجالان به مجازات مرگ محکوم شد که در سال ۲۰۰۲ این حکم به حبس ابد تقلیل یافت.

لغو ممنوعیت ملاقات با اوجالان در زمانی اتفاق افتاده است که قرار است در ۲۳ ژوئن انتخابات شهرداری‌ها در استانبول دوباره تکرار شود. رسانه‌های ترکیه در این مورد گمانه‌زنی کرده‌اند که حزب حاکم عدالت و توسعه قصد دارد با لغو ممنوعیت ملاقات با اوجالان آرای کردها را در این انتخابات کسب کند.

نخستین دور از انتخابات شهرداری‌ها حزب دمکراتیک خلق  برای استانبول نامزدی معرفی نکرده بود و عملا از اکرم امام‌اوغلو، نامزد اپوزیسیون حمایت کرده بود. گفته می‌شود  آرای کردهاس ساکن استانبول نقش تعیین‌کننده‌ای در نتایج انتخابات شهرداری این کلان‌شهر دارد.