ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 14.05.2019, 9:23

«اصلاحات ژرف» و «مذاکره با دشمنان»


«اصلاحات ژرف» و «مذاکره با دشمنان» راه برون‌رفت کشور از مشکلات موجود است

سخنان مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان، در دیدار علما و فرهیختگان اهل‌سنت با رئیس‌جمهور

منبع: امتداد

«ایران اسلامی متشکل از ادیان، مذاهب و اقوام مختلف است و «ایران» نام اتحاد این ادیان و مذاهب و اقوام مختلف است که باید حقوق آنها مراعات شود.

برای تحقق اتحاد و همدلی بین اقوام و مذاهب باید آنها آزادی‌های قانونی خودشان را داشته باشند و بین آنها عدالت اجرا شود.

باید به‌گونه‌ای عمل شود که تمام این اقوام و مذاهب در کشور دیده شوند و در ادارۀ کشور مشارکت داشته باشند تا از طریق اتحاد، مشکلات حل شود و با نظام و حاکمیت همراه باشند.

جامعۀ اهل‌سنت که بر مسیر اعتدال و میانه‌روی اجماع دارد و دنبال امت واحده است، همواره در طول چهل سال گذشته نظام جمهوری اسلامی ایران را همراهی کرده است.

جامعۀ اهل‌سنت مشکلات و خواسته‌های متعددی دارد، اما دو خواستۀ مهم و محوری دارد که اگر به این دو خواسته رسیدگی شود، مسئولین نظام مطمئن باشند که اهل‌سنت با قلب و قالب در خدمت نظام جمهوری اسلامی ایران خواهند بود و این نظام را همراهی خواهند کرد.

اولین خواستۀ محوری جامعۀ اهل‌سنت «تأمین آزادی‌های مذهبی بیشتر» و دوم؛ «بکارگیری شایستگان اهل‌سنت و سایر اقوام و مذاهب بدون هیچ‌گونه تبعیض و تفاوتی» است. مشارکت دادن اقوام و مذاهب در ادارۀ کشور وحدت پایدار و امنیت ملی ما را تأمین می‌کند.

نباید تفاوتی بین شیعه و سنی وجود داشته باشد. یکی از خواسته‌های جامعه اهل‌سنت آن است که سؤال از «مذهب» افراد در فرم‌های استخدامی حذف شود تا از شایستگان تمام اقوام و مذاهب علی‌السویه کار گرفته شود.

اهل‌سنت در هر نقطه‌ای از کشور باید بتوانند آزادانه و بدون دغدغه الله تعالی را بندگی کنند و در امور تعلیم و آموزش خودشان نیز آزادی داشته باشند. البته الحمدلله آزادی در کشور هست، اما اهل‌سنت خواهان آزادی مذهبی بیشتر هستند.

اهل‌سنت در بسیاری از شهرها با کمبود مسجد مواجه هستند که تقاضا می‌کنیم اجازۀ ساخت مسجد به مردم داده شود و همچنین بتوانند در نمازخانه‌هایی که دارند به‌صورت آزادانه نماز بخوانند.

جناب آقای رئیس‌جمهور! توجه و رسیدگی به این دو خواستۀ جامعه اهل‌سنت که خدمت جنابعالی مطرح شد به نفع نظام جمهوری اسلامی و در راستای وحدت ملت ایران است.

رسیدگی به این خواسته‌ها در وحدت امت اسلامی و رعایت حقوق برادران شیعۀ ما که در بعضی کشورها در اقلیت قرار دارند تاثیر بسزایی دارد. لذا امیدواریم حضرتعالی در این‌خصوص تدبیر بفرمایید. «اصلاحات ژرف» و «مذاکره با دشمنان» راه برون‌رفت کشور از مشکلات موجود است.

کشور ما این روزها تحت فشار است و ما این شرایط را درک می‌کنیم، اما به نظر بنده برای برون‌رفت از این مشکلات نیاز است که دو کار را انجام دهیم. در وهلۀ اول به اصلاحات و تغییرات ژرف و عمیق در بعضی از سیاست‌های کشور نیاز داریم تا بتوانیم از این طریق و با برآورده کردن خواسته‌های افراد دل‌شکسته آنان را دوباره با خودمان همراه کنیم، زیرا ما در این شرایط به شدت نیاز به وحدت و همدلی داریم.

ما اهل مذاکره و گفتمان هستیم، حتی اگر این گفتمان با دشمنان درجۀ یک ما باشد. اصل «گفتمان» در اسلام ایرادی ندارد، چنان‌که رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم با بدترین دشمنان‌شان که مشرکین مکه بودند به مذاکره نشستند و فرمودند که با هر نشست و گفته‌ای که به صلح بینجامد همکاری می‌کنم. لذا ما نیز نباید باب گفتمان را ببندیم، بلکه ضمن دفاع از حقوق خودمان، باید با دشمنان‌مان هم مذاکره و گفتمان داشته باشیم.»