ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 13.05.2019, 8:24

تبادل زندانیان با آمریکا چرا انجام نشد؟


امتداد - گروه سیاسی:‌ وب سایت بصیرت وابسته به سپاه در گزارش روز یکشنبه (۲۱ اردیبهشت ۹۸) خود، به نقل از «منابعی‌ آگاه» علت عدم تبادل زندانیان ایران و آمریکا را پیش شرط آنها عنوان کرده که با مخالفت ایران روبه رو شده بود.

این وب سایت در این باره می‌نویسد:‌«منابع آگاه می‌گویند ایران دومین درخواست آمریکا برای آزادی یک مجرم امنیتی به ‌عنوان پیش‌شرط مذاکرات تبادل زندانیان را رد کرده است. پس از اعلام آمادگی «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان درباره تبادل زندانی با ایالات متحده، این کشور خواستار آزادی «باقر نمازی» مجرم امنیتی و زندانی در ایران شد. شبکه «سی‌ان‌ان» به نقل از منابع آگاه گزارش داد پس از پیشنهاد ظریف برای تبادل زندانیان، «رابرت اُبراین» نماینده دولت آمریکا در امور زندانیان طی نامه‌ای به ایران خواستار آزادی نمازی به بهانه‌های پزشکی شد.»

این گزارش همچنین از نامه‌ای که از سوی آمریکایی‌ها به ایران در این باره ارسال شده خبر می‌دهد: «در حالی که وزیر خارجه ایران از لزوم تبادل همزمان زندانی بین تهران و واشنگتن صحبت کرده بود، اما «اُبراین» در این نامه با لحنی تحکم‌آمیز نوشته بود اگر ایران نمازی را آزاد کند؛ آن گاه ایالات متحده حاضر خواهد شد در موضوعات کنسولی شامل تبادل بالقوه زندانیان شروع به مذاکره کند. بر اساس این، جمهوری اسلامی ایران نیز این درخواست آمریکا را رد کرده است.»