ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 10.05.2019, 21:22

آمریکا به کشتی‌های تجاری‌اش درباره عبور از تنگه هرمز هشدار داد


بی بی سی: اداره کشتیرانی آمریکا به کشتی‌های تجاری و باربری این کشور درباره تهدیدهای ادعایی ناشی از تحرکات ایران و متحدانش هشدار داده است.

این نهاد آمریکایی گفته است: “ممکن است ایران و متحدانش کشتی‌های تجاری، از جمله نفتکش‌ها، یا کشتی‌های نظامی آمریکا را در دریای سرخ، باب المندب یا خلیج فارس هدف قرار دهند.”

آمریکا با اعزام ناو هواپیمابر لینکلن و استقرار چهار بمب‌افکن ب ۵۲ حضور نظامی خود در خلیج فارس را تشدید کرده است.

مقام‌های ایرانی در هفته‌های قبل به احتمال بستن تنگه هرمز اشاره کرده‌اند، اما در عین حال می‌گویند امنیت منطقه اولویت آنها است و این نیروهای آمریکایی هستند که امنیت منطقه را به خطر می‌اندازند.

اداره کشتیرانی آمریکا از کشتی‌هایی که با پرچم آمریکا حرکت می‌کنند خواسته است تا در صورتی که مسیرشان از تنگه هرمز می‌گذرد، دو روز قبل از عبور از این تنگه به ناوگان پنجم آمریکا، مستقر در بحرین، اطلاع دهند.

ماموریت این ناوگان از طرف آمریکا تامین امنیت کشتی‌های تجاری در حوزه خلیج فارس تعیین شده است.

دریاسالار جیم مالوی، فرمانده این ناوگان، به رویترز گفته است که نیروهای او در آماده‌باش هستند، هرچند که نیروهای آمریکایی به دنبال جنگ با ایران نیستند.

در یک سال پایانی جنگ ایران و عراق، نیروهای ایرانی و آمریکایی در آب‌های منطقه رویارویی‌های داشتند، که با توقیف کشتی‌ها، مین‌گذاری دریایی و نبرد ناوگان دو طرف همراه بود.

در ۱۲ تیر ۱۳۶۷ هم ناو یو‌اس‌اس وینسنس با موشکی هدایت‌شونده یک هواپیمای مسافربری ایران‌ایر را سرنگون کرد و همه ۲۹۰ سرنشین آن را کشت.

در دهه‌های اخیر نیروهای ایران و آمریکا در چندین مورد با اخطار رادیویی یا شلیک تیر هشدار با یکدیگر مواجه شده‌اند و حتی ایران چند ملوان نظامی آمریکایی را برای مدتی کوتاه به خاطر ورود به آب‌هایش بازداشت کرد.