ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 06.05.2019, 20:58

در حال رژیم چنج در ونزوئلا هستیم؛ چه با جنگ، چه با کودتا


مایک  پامپئو، وزیرخارجه آمریکا، در مصاحبه با شبکه ای بی سی نیوز کشورهایی همچون کوبا، ایران و روسیه را به مداخله در امور ونزوئلا متهم کرد و گفت:

- بدون کوبا، امکان در قدرت ماندن مادورو وجود نداشت... روس‌ها باید خارج شوند. ما از همه کشورها چنین چیزی را می‌خواهیم. ایران نیز امروز آنجا است. آنها نیز باید آنجا (ونزوئلا) را ترک کنند.

- تمامی کشورهایی که در حق مردم ونزوئلا برای احیای دموکراسی‌هایشان مداخله می‌کنند، باید این کشور را ترک کنند.

- ما از برگزیده مجمع ملی حمایت کرده‌ایم. خوان گوایدو، رییس‌جمهور موقت این کشور است و همانطور که می‌دانید، چنین چیزهایی برخی اوقات مسیر ناهمواری را پیش رو دارد.

- مادورو برای این لحظه حکمرانی می‌کند اما قادر به حکمرانی نیست. فقر بی‌شمار، قحطی بی‌شمار و کودکان بیماری وجود دارند که به دارو دسترسی ندارند.

- اگر تغییرات امروز یا فردا یا یک هفته دیگر رخ بدهد، او کسی نیست که بتواند بخشی از آینده ونزوئلا باشد.

- مادورو نمی‌تواند و نباید از امنیت فعلی جایگاه خود احساس خوشایندی داشته باشد؛ زیرا مردم ونزوئلا در نهایت خواستار کناره‌گیری وی می‌شوند.

- رییس‌جمهور [ترامپ]، مجموعه کاملی از گزینه‌ها را در اختیار دارد: گزینه‌های دیپلماتیک، گزینه‌های سیاسی، گزینه‌هایی با همپیمانانمان و در نهایت مجموعه‌ای از گزینه‌ها که شامل استفاده از ارتش آمریکا نیز می‌شود.

- وقتی شرایط پیش بیاید، ما آن را برای وی [مادورو] آماده‌ کرده‌ایم.

- در خصوص اقدام نظامی دولت ترامپ در ونزوئلا بدون اجازه کنگره، رئیس‌جمهور، طیف کاملی از اختیارات بند ۲ [قانون اساسی] را در دست دارد.

- اطمینان کامل دارم که هر اقدامی که در ونزوئلا انجام دهیم، قانونی خواهد بود.