ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 06.05.2019, 20:44

ایران می‌خواهد گام به‌گام از برجام بیرون برود


همه‌چیز درباره ماشه‌ای که روز چهارشنبه چکانده می‌شود

۱. خبرگزاری فارس خبر داده‌ بخشی از کارهای هسته‌ای ایران که پس‌از برجام متوقف ‌شدند، در واکنش به بیرون‌ رفتن آمریکا از برجام و آن‌چه این رسانه‌ها «بدعهدی اروپا در اجرای تعهدات‌شان» خوانده‌اند، از سر گرفته می‌شود.

خبرگزاری صداوسیما از قول یک منبع «نزدیک‌ به هیات‌ نظارت بر برجام» که نامش را فاش نکرده، نوشته «فعلا بیرون‌ رفتن ایران از برجام مطرح نیست» و این کارهای جدید «در چارچوب بند‌های ۲۶ و ۳۶ برجام» است و خبرگزاری تسنیم به بند ۳۷ هم اشاره کرده.

صبح امروز ایسنا خبر داده بود، چهارشنبه همین هفته، در سالگرد بیرون ‌‌رفتن آمریکا از برجام، حسن روحانی در گفت‌وگوی زنده رادیو و تلویزیونی «برنامه‌های مرحله‌ای» ایران در برابر بیرون‌رفتن آمریکا از برجام را اعلام می‌کند.

۲. بر اساس بند ۲۶، اروپا و آمریکا متعهد شده‌اند از برقراری تحریم‌ها خودداری کنند و قطع‌نامه دیگری برای تحریم ایران در شورای امنیت ملل‌متحد به‌دلیل فعالیت هسته‌ای تصویب نشود.

در روزهای اخیر آمریکا برخی کارهای هسته‌ای را که برجام برای ایران مجاز شمرده بود، تحریم‌کرد؛ از جمله دادوستد اورانیوم غنی‌شده با اورانیوم طبیعی و انبارکردن آب‌سنگین و حتی توسعه نیروگاه اتمی بوشهر را.

۳. بر اساس بند ۳۶، اگر ایران یا شش کشور امضاکننده برجام بر این باور باشند که طرف مقابل به تعهدات‌اش عمل نکرده، کمیسیون مشترکی برای حل اختلاف تشکیل می‌شود.

این کمیسیون برای حل اختلاف ۱۵روز یا شاید بیش‌تر وقت دارد و اگر این کمیسیون به نتیجه نرسید باید موضوع را به وزیران امور خارجی بدهد.

وزیران ۱۵روز و شاید بیش‌تر برای حل مساله وقت دارند و اگر به نتیجه نرسیدند موضوع به هیات مشورتی داده می‌شود که سه عضو دارد؛ یکی از طرف کشور شاکی، یکی از طرف مقابل و یک نفر مستقل.

و اگر بنابر نظر مشورتی این هیات و بررسی‌های دوباره کمیسیون در ظرف ۵۰روز اختلاف حل نشود، کشور شاکی می‌تواند اجرانشدن تعهدات را زمینه زیرپاگذاشته‌شدن برجام تلقی کند و به شورای امنیت سازمان ملل گزارش کند که به‌طور کامل یا نسبی از برجام بیرون می‌رود.

۴. بر اساس بند ۳۷، وقتی شورای امنیت از موضوع آگاه شد - به شرط حسن نیت و کوشش دو طرف برای حل مساله - به قطع‌نامه تداوم لغو تحریم‌ها رای خواهد داد.

اما اگر چنین قطع‌نامه‌ای تا ۳۰روز به تصویب نرسد، برای آینده، قطع‌نامه‌های پیشین شورای امنیت مبنا قرار می‌‌گیرد.

روزآروز