ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 05.05.2019, 8:40

ظريف: خطر نابودی برجام درصورت عدم تعهد اروپا


يكشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
وزیر امورخارجه کشورمان اقدامات خصمانه آمریکا علیه ایران را تروریسم اقتصادی و به نوعی تلاش برای نسل‌کشی توصیف کرد و گفت: اگر اروپا به تعهدات خود در برجام عمل نکند، خطر نابودی این توافق وجود دارد.
محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در سفر اخیر خود به نیویورک در گفت‌وگو با پایگاه خبری- تحلیلی لوبلاگ به سوالاتی پیرامون روابط تهران و واشنگتن و سیاست دولت آمریکا در قبال ایران برای اعمال فشار حداکثری پاسخ داد. ظریف در پاسخ به این سوال که آیا هیچ گونه ارتباطی با مقامات دولت ترامپ برای هر گونه احتمال تبادل زندانیان میان دو کشور وجود دارد یا نه، اظهار داشت: ما در سپتامبر گذشته در پاسخ به درخواست آمریکا از طریق سوییس مبنی بر اینکه آنها مایل به گفت‌وگوهای بشردوستانه هستند این پیشنهاد را مطرح کردیم.
ما باوجود پاسخ مثبت‌مان هیچ جوابی از آمریکا دریافت نکردیم و من پیشنهاد تبادل زندانیان به‌طور سراسری (با جهان) را مطرح کردم که شامل افرادی می‌شود که در نتیجه درخواست یا فشارهای آمریکا در نقاط دیگر نیز زندانی شده‌اند. وی ادامه داد: من یک پاسخی رسمی دریافت نکردم. وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت که ایران می‌تواند به‌طور یک‌طرفه زندانی‌ها را آزاد کند که خود گواهی است بر رویکرد آنها درخصوص مسائل. آنها خیلی ساده درخواست خود را مطرح می‌کنند و از دیگران انتظار دارند که بدون هرگونه پاسخ برابر، طرف مقابل درخواست‌شان را بپذیرد. این اصلی‌ترین مشکل با دولت فعلی (آمریکا) است. وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره ادامه پایبندی اروپایی‌ها به برجام درحالی‌که تنها ۱۰ درصد به تعهداتش عمل می‌کند، اظهار داشت: همان‌طور که گفتید اروپا کمتر از ۱۰ درصد پایبند است؛ در اظهارات علنی‌اش می‌گوید بیش از ۱۰۰ درصد اما در عمل کمتر از یک درصد به‌طور واقعی تعهداتش را عملی می‌کند. من بر این باورم که اگر اروپا می‌خواهد در موقعیتی باشد که به خواسته‌هایش برسد باید به جای حرف زدن، عمل کند. وگرنه با خطر نابود شدن کل این دستاورد روبه‌رو هستیم.