ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 14.03.2019, 9:41

احضار یک کارگر به اتهام همراهی با مادر اسماعیل بخشی


در حالی که روند بازجویی و بازپرسی پرونده سپیده قلیان و اسماعیل بخشی به پایان رسیده، مقامات امنیتی-قضایی از آزادی آنان خودداری می‌کنند و بدون حکم قضایی قطعی این دو را به زندان‌های اهواز منتقل کرده‌اند. منابع کارگری اعلام کردند که یکی از کارگران نیشکر هفت‌تپه به دلیل همراهی با مادر اسماعیل بخشی در تجمعی مقابل دادگستری، با اتهام اخلال در نظم عمومی به دادسرای شوش احضار شد.

خانواده‌های اسماعیل بخشی و سپیده قلیان طی هفته گذشته بارها در مقابل دادگستری شوش و اهواز تجمعات اعتراضی برگزار کرده‌اند و در مواردی شماری از کارگران نیز آنان را همراهی کرده‌اند. همزمان با افزایش تعداد کارگرانی که در این تجمعات حاضر شدند، کانال خبری سندیکای شرکت هفت‌تپه از احضار یکی از کارگران معترض در روز نوزدهم بهمن خبر داد. ابراهیم عباسی منجزی که به دلیل همراهی با مادر اسماعیل بخشی و تجمع در مقابل دادگستری، به اخلال در نظم عمومی متهم شده پس از تفهیم اتهام، با سپردن وثیقه آزاد شد.

اسماعیل بخشی و سپیده قلیان، پس از افشای شکنجه در دوران بازداشت نخست، اول بهمن ۹۷ برای دومین بار از سوی ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به اداره اطلاعات اهواز منتقل شدند. علیرغم پایان بازجویی و تحقیقات مقدماتی پرونده، دستگاه قضایی به جای آزادی این دو زندانی سیاسی، اسماعیل بخشی را به زندان شیبان اهواز و سپیده قلیان را به زندان سپیدار اهواز منتقل کردند. جمال حیدری وکیل سپیده قلیان در اینستاگرامش اعلام کرد با وجود پایان مرحله تحقیقات مقدماتی هنوز موفق نشده با موکلش ملاقات کند: «اجازه ملاقات با او حق ماست و اکنون که ممنوع الملاقات نیست، طبق قانون حق ملاقات با وکیلش را دارد اما مشخص نیست به چه علت این حق هم از او سلب می‌شود و درخواست ملاقات اینجانب پس از شک و تامل فراوان و آن‌گاه که لحظاتی مرا از اتاق به بیرون می‌فرستند بعد از ورود، این بار با قطعیت و با قید «فعلا اقدامی ندارد» بایگانی می‌شود، که امری برخلاف قانون نوشته می‌باشد.»

جمال حیدری نوشت پس از مراجعات مکرر خانواده موکلش به دادسرای شوش، دادستان  به جای پاسخگویی و پیگیری اعلام کرده خانواده قلیان حق ورود به دادسرا را ندارند و به ماموران دستور داده از ورود آنان جلوگیری کنند. وکیل سپیده قلیان نوشت ماموران قضایی بارها با دروغگویی موجب آزار و اذیت خانواده این زندانی شده‌اند: «پس از بازداشت مجدد سپیده، بارها به دروغ به آن‌ها گفته شده که پرونده دیگر در شوش نیست و حتی این که در چند مرحله گفته شده سپیده به تهران فرستاده شده و از تهران پیگیری کنید و هر بار پدرش با حال رنجور تماس می‌گیرد که کاری بکن، و ما هیچ، ما نگاه، تنها می‌توانم به او بگویم اینقدر هم بی‌قانون نیستیم.»

پس از بی‌اثر شدن مراجعات خانواده به مراجع قضایی و دادگستری، مادر اسماعیل بخشی در روزهای نوزدهم و بیستم بهمن اعتراض خود را با تحصن مقابل حراست شرکت نیشکر هفت تپه ادامه داد. با وجود احضار یکی از کارگران به دادسرای شوش، روز به روز تعداد بیشتری از کارگران به اعتراض مادر اسماعیل بخشی می‌پیوندند، کانال سندیکای هفت‌تپه نوشت: «نوزدهم اسفند ماه شاهد بودیم که با حضور مادراسماعیل در شرکت، چه جوش وخروشی درکارگران هفت تپه ایجاد شد. نشان‌ دادیم که هنوزاسماعیل را فراموش نکرده‌‌ایم وهمه به بی‌گناهی اسماعیل ایمان داریم.»

سندیکای نیشکر هفت تپه اعلام کرد اسماعیل بخشی پس از آزادی به قید وثیقه به دلیل فشارهای روحی و جسمی تحت درمان مستمر بوده و بازداشت و محروم شدن او از درمان مناسب، «صدمات جبران‌ناپذیری» در پی خواهد داشت. مسئولان شرکت نیشکر هفت تپه نیز همراه با دستگاه امنیتی-قضایی از هر روشی برای آزار این فعال کارگری و خانواده اش استفاده می‌کنند. با این که دستمزد دی ماه کارگران هفت‌تپه پرداخت شده است، روسای شرکت با عدم پرداخت حقوق اسماعیل بخشی، تنها منبع درآمد خانواده بخشی را در آستانه سال نو ایرانیان (نوروز) قطع کرده‌اند.

اسماعیل بخشی نماینده کارگران و یکی از رهبران اعتصاب هفت تپه است، کارگران هفت تپه از میانه‌های آبان ۹۷ در اعتراض به سومدیریت بخش خصوصی در اداره شرکت و پرداخت نشدن حقوق، به اعتصاب و تجمع و راه‌پیمایی در شهر شوش دست زدند. در حالی که بخشی از کارگران خواهان بازگشت شرکت به کارفرمای دولتی  بودند، اسماعیل بخشی و تعدادی از نمایندگان آنها، پیشنهاد شورایی شدن اداره شرکت و خودمدیریتی کارگران را مطرح کردند که علیرغم استقبال کارگران، دلخوری مدیران شرکت و نهادهای امنیتی را در پی داشت.

اسماعیل بخشی به عنوان نماینده کارگران و سپیده قلیان که به عنوان کمک رسانه‌ای در تجمعات حضور داشت، در چهاردهمین روز اعتصاب با اعمال خشونت بازداشت و به اداره اطلاعات اهواز منتقل شدند و بعد از حدود یک ماه بازداشت، با قرار وثیقه آزاد شدند. آنها پس از آزادی اعلام کردند در زمان بازداشت و تحت شکنجه شدید وادار به اعترافات دروغین علیه خود شده‌اند. نامه اسماعیل بخشی به وزیر اطلاعات درباره شکنجه‌های دردناک در این وزارتخانه، موجی از روایت شکنجه‌ها در بازداشتگاه‌‌های جمهوری اسلامی و واکنش‌های ضد و نقیض مقامات را به راه انداخت.

با همه فشار و تهدیدهای امنیتی، اسماعیل بخشی و سپیده قلیان حاضر نشدند شکنجه‌ها را تکذیب کنند و علیرغم اظهارات ضدو نقیض مقامات مبنی بر پیگیری شکایت، وزارت اطلاعات که اتوریته اش به خطر افتاده بود، اول بهمن در اقدامی انتقام‌جویانه مجددا آنها را بازداشت کرد، وزارت اطلاعات همچنین با دستپاچگی فیلم اعترافات اجباری سپیده قلیان و اسماعیل بخشی و تعداد دیگری از بازداشت شدگان را در تلویزیون دولتی ایران پخش کرد، اعترافاتی که بیش از تکذیب شکنجه، منجر به اثبات گفته‌های سپیده قلیان و اسماعیل بخشی درباره شکنجه شد و واکنش گسترده و روایت تعداد زیادی از فعالان سیاسی را را به دنبال داشت که تحت شکنجه وادار به اعتراف علیه خودشان شده‌‌اند.

کانال خبری سندیکای هفت‌تپه روز بیستم اسفند، با اشاره به همراه شدن تعداد زیادی از کارگران با مادر اسماعیل بخشی، اعلام کرد اعتراضات را دوباره آغاز خواهند کرد: «حضور مادر اسماعیل بخشی در شرکت هفت تپه ساعت چهارده وسی دقیقه با پلاکارد عکس اسماعیل، شیفت روزکار که عازم منزل بودند و تعدادی ازکارگران عصرکار جمعیتی بالغ بر دویست نفر مادر اسماعیل را تا درب مدیریت همراهی و درمقابل مدیریت تجمع کردند، کارگران اعلام کردند از فردا صبح اعتصابات سراسری خود را تا آزادی اسماعیل از سرخواهند گرفت.»